De Belgische resultaten van het internationale onderzoek ‘Closing the AI trust gap’ tonen aan dat er nergens ter wereld meer regularisatie en scepsis is voor artificiële intelligentie dan in België. Het onderzoek werd uitgevoerd door Workday. De helft van de leidinggevenden heeft geen vertrouwen in de capaciteiten van organisaties om zelf het gebruik van AI te reguleren. Daarnaast zijn er veel twijfels bij de mogelijke positieve impact van AI op de arbeidsmarkt.
Als onderdeel van het wereldwijde onderzoek ‘Closing the AI trust gap’ bevroeg Workday eind vorig jaar wereldwijd 5.375 leidinggevenden en werknemers. Het is een van de eerste keren dat bij leidinggevenden wordt gepeild naar hun houding tegenover de invloed van AI binnen organisaties. De resultaten per land zijn nu ook bekend. Dit zijn enkele van de meest opvallende resultaten voor België:
- 50% van de bevraagde Belgische leidinggevenden vindt dat organisaties niet vertrouwd kunnen worden om het gebruik van AI volledig zelf te reguleren.
- 1 op 3 zegt dat hun organisatie momenteel meewerkt aan AI-regulering op sectoraal, nationaal of internationaal niveau.
- 30% van de leidinggevenden geeft aan dat hun organisatie geen duidelijke aanpak heeft om de risico’s van AI te beperken.
- 43% gelooft dat AI minder jobs zal creëren dan dat het elimineert.
- 7% zegt dat hun organisatie momenteel niets doet om een betrouwbare en verantwoordelijke benadering van AI te waarborgen – meer dan het dubbele van het wereldwijde gemiddelde van 3%.
Wantrouwen en scepticisme
Het gebrek aan vertrouwen in AI-toepassingen binnen organisaties ligt zeer hoog in België. De helft van de leidinggevenden gelooft niet in zelfregularisatie. Slechts twee Europese landen scoren nog hoger qua wantrouwen: Luxemburg en Spanje. Bovendien werken nergens ter wereld meer organisaties actief aan regularisatie. Belgische leidinggevenden staan erg sceptisch tegenover de impact van AI. In geen enkel ander Europees land dat deel uitmaakte van het onderzoek, menen zo veel leidinggevenden dat de risico’s van AI niet voldoende worden aangepakt, en vrezen ze dat AI voor meer jobverlies zal zorgen.
Inzet op betrouwbare partners
Ondanks veel scepticisme tegenover AI bij Belgische bedrijfsleiders, omarmen steeds meer Belux organisaties het Workday-platform met AI als kern. Dit om efficiëntie te verhogen, handmatige processen te digitaliseren en vooruitgang te boeken zelfs bij voortdurende verandering. Dit heeft geleid tot een groei van 25% in het klantenbestand van Workday Belux het afgelopen fiscale jaar en dit voor diverse oplossingscategorieën: HCM, finance en planning. Momenteel heeft Workday meer dan 2.100 klanten in Europa wat aantoont dat bedrijven steeds meer de transformatieve kracht van AI erkennen en een betrouwbare partner zoeken om hun doelen te bereiken, terwijl ze de mens centraal blijven stellen.
“De regio Belux speelt sinds 2018 een belangrijke rol in de wereldwijde strategie van het bedrijf en onze klanten zijn een belangrijk onderdeel van het succes dat Workday boekt”, licht Dorien Roes toe. “Grote en middelgrote bedrijven uit alle sectoren zijn op zoek om de eisen van de markt voor te blijven. Bij Workday zorgen we ervoor dat we de beste technologie leveren om bedrijven te helpen hun doelstellingen te behalen.”