Belg tevreden over loonbeleid: het is fair en marktconform

De Belgen liggen op kop, als het gaat om hun appreciatie of vertrouwen in de interne billijkheid van hun loonpakket: maar liefst 45% vindt zijn loonpakket fair t.o.v. collega’s. Ook qua vertrouwen in de marktconformiteit plaatsen de Belgen zich bovenaan in de Europese kopgroep want 41% van de Belgische werknemers vindt zijn loonpakket fair in vergelijking met anderen die vergelijkbaar werk verrichten in andere organisaties. Voor een kwart van de Belgen (24%) kan de marktconformiteit nog beter. Dat komt uit recent Europees onderzoek van SD Worx bij 16.011 werknemers verspreid over 16 landen.

45% is het hoogste cijfer in Europa

Belgen scoren het hoogst qua vertrouwen in interne billijkheid van het loonpakket, samen met de Oostenrijkers, de Duitsers en de Finnen: meer dan vier op tien vinden hun loonpakket fair in vergelijking met collega’s. Met 45% scoren de Belgen het hoogst. De Fransen en de Zweden zijn het minst overtuigd van de billijkheid, met resp. 29% en 28% die zijn loonpakket billijk vindt.

Bij de analyse van de ‘interne billijkheid’ is de eerste stap altijd de bepaling van de interne verhouding van alle functies binnen de organisatie op het vlak van verantwoordelijkheid en vereiste vaardigheden. Dit gebeurt door middel van functiewaarding of -classificatie of aan de hand van een rollenmatrix. Idealiter wordt deze verhouding op een billijke manier weerspiegeld in de verloning.

Eén op vijf Belgen (22%) is echter (nog) niet overtuigd van de interne billijkheid binnen het bedrijf.

“Het is positief dat bijna de helft van de Belgische medewerkers overtuigd is. Bedrijven die extra inspanningen doen, zullen nog meer medewerkers kunnen overtuigen. Wie verder werk maakt van een transparant en flexibel loonbeleid met loonschalen en evolutiemogelijkheden, is klaar tegen 2026 voor de nieuwe verplichtingen qua loontransparantie. Het bieden van een perspectief aan medewerkers werkt motiverend en heeft een positief effect op het aanwervings- en retentiebeleid.”

Virginie Verschooris, Reward specialist

Een Europese richtlijn verplicht deze transparantie aan alle bedrijven om de loonkloof tussen mannen en vrouwen weg te werken: ook België moet deze richtlijn tegen 2026 omzetten in nationale wetgeving. Zowel voor huidige werknemers als voor sollicitanten moet het duidelijk zijn welke verloning aan welke functie is gekoppeld. Basisidee daarbij: zelfde werk = zelfde loon.

Belgen meest vertrouwen in marktconform loon

Met 41% van de Belgen die aangeeft dat ze een marktconform loon genieten, staan we helemaal bovenaan het Europese scorebord. Belgen voeren de kopgroep aan, samen met de Zwitsers, Duitsers, Oostenrijkers en Ieren. Ongeveer een kwart (24%) van de Belgen vindt dat de marktconformiteit beter kan. In sommige andere Europees landen liggen de negatieve ervaringen zelfs bijna dubbel zo hoog (Frankrijk, Finland, UK, Zweden met ongeveer 45%, Kroatië met 52%).

“Een richtlijn is dat een werkgever ongeveer om de drie jaar een marktvergelijking doet. Via betrouwbare marktdata vergelijk je makkelijk de eigen loonpakketten met een relevante referentiemarkt. Zo krijg je inzicht in het gangbare salaris voor specifieke functieprofielen. Ter ondersteuning van een transparant en marktconform loonbeleid kan een bedrijf per werknemer gebruik maken van een “total reward statement” dat duidelijkheid schept over de inhoud van het totale verloningspakket. Zo onderscheidt een aantrekkelijke werkgever zich naar medewerkers en kandidaten en kun je je bedrijf laten groeien en concurrentieel blijven.”

Virginie Verschooris, Reward Consultant van SD Worx
  • 45% van de Belgische medewerkers vindt zijn loonpakket fair in vergelijking met collega’s die vergelijkbaar werk verrichten.
  • 41% van de Belgische medewerkers vindt zijn loonpakket fair in vergelijking met anderen in de arbeidsmarkt die vergelijkbaar werk verrichten.

(Bron: The Perfect Match 2023, SD Worx)

+++

Lesley Arens kroop vorig jaar in het hoofd van Virginie Verschooris over het belang van een aantrekkelijk, goed gebouwd en flexibel loonbeleid. Dit waren de 5 key take aways:

  1. Een goed loonbeleid past eerst en vooral binnen je strategie;
  2. Een goed loonbeleid is marktconform (externe billijkheid),
  3. Een goed loonbeleid is fair (interne billijkheid)
  4. Een goed loonbeleid is persoonlijk (houdt rekening met individuele wensen en noden)
  5. Een goed loonbeleid is betaalbaar – ook op langere termijn – voor de organisatie.

En we geven je ook nog 5 tips:

  1. Zorg EERST dat je eerst de HR fundamentals in orde hebt; welke functies en competenties heb ik nodig om de strategische doelstellingen te realiseren met mijn bedrijf
  2. Het gewicht van sommige functies kan veranderen doorheen de tijd – handel daar naar
  3. Om de 3-5 jaar een benchmark doen is geen overbodige luxe
  4. Iedereen beperkte loonsverhoging geven heeft geen zin, geef meer aan minder
  5. Maak werk van een reward statement zodat medewerkers het totaalplaatje kennen; de financiële én niet-financiële voordelen

💡 MEER INFO over The Perfect Match

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER