Uitzendkantoor Accent helpt werkloze uitzendmedewerkers in de horeca tijdelijk aan werk in een andere sector. Op die manier probeert het haar horeca-uitzendmedewerkers te ondersteunen omdat zij geen recht hebben op een tijdelijke werkloosheidsuitkering. Naast de horeca worden nog vele andere uitzendmedewerkers getroffen door deze uitsluiting tot uitkering. De meesten onder hen werken namelijk geen 5 opeenvolgende dagen in de week door een sluitingsdag tijdens de werkweek. Accent neemt daarom het heft in eigen handen en probeert zoveel mogelijk mensen succesvol te herplaatsen.
“Dankzij heroriëntatie van uitzendmedewerkers helpen we niet alleen hen verder, maar ook bedrijven die nood hebben aan extra hulp. Het is dus een win-win situatie voor alle betrokken partijen”, zegt Anouk Lagae, CEO van Accent.
Succesvolle herplaatsingen naar andere sectoren
Uitzendbedrijf Accent herplaatst uitzendmedewerkers uit de horecasector die tijdelijk werkloos zijn en geen recht hebben op een uitkering. Tot de sluiting van de horeca stelde Accent 503 mensen te werk in de sector.
Slechts 85 van hen hebben recht op een corona-gerelateerde werkloosheidsuitkering omdat ze vijf aaneensluitende dagen werken. De overige 418 mensen, die wel doorgaans 5 dagen werken per week maar niet aansluitend door een sluitingsdag, blijven met lege handen achter. Accent is daarom volop bezig met het herplaatsen van deze mensen naar andere sectoren en beroepen zoals inpakker, contacttracer of heftruckchauffeur.
Op die manier helpt Accent gedupeerde horeca-uitzendmedewerkers tijdelijk aan ander werk. Op twee weken tijd kon Accent 25 mensen aan ander werk helpen, 6 herplaatsingen zijn nog in de pijplijn.
Anouk Lagae, CEO van Accent, legt uit: “Als HR partner vinden wij het onze verantwoordelijkheid om in deze gezondheidscrisis mee te denken met onze uitzendmedewerkers en klanten, en het durven out of the box-denken om zo alle partijen een perspectief te bieden in de arbeidsmarkt. Het heroriënteren van kandidaten, de bedrijven dat duwtje in de rug geven om open te staan voor andere profielen met skills of ervaring in andere sectoren is zeker iets waar we uit kunnen leren.”
Het proces om medewerkers te herplaatsen is heel intensief, maar met 25 herplaatsingen op twee weken tijd, kan Accent als wendbare speler haar initiatief zeker succesvol noemen. Ook de uitzendmedewerkers zelf zijn tevreden. Zo kwam Jonathan Maene in de vleesindustrie terecht: “Mijn herplaatsing naar de vleesindustrie verliep heel vlot, dankzij de goede zorgen van Accent. Het is een totaal andere werkervaring, maar omdat de horeca zo’n onzekere sector is geworden, zie ik er me niet meteen meer terugkeren.”
Horeca slechts één voorbeeld van dieperliggend probleem
De uitzendmedewerkers in de horeca die geen recht hebben op een tijdelijke werkloosheidsuitkering, zijn helaas lang geen uitzondering op de regel. Elke uitzendmedewerker die minder dan 5 dagen per week werkt of geen vijf opeenvolgende dagen in de week werkt, wordt uitgesloten van de corona-gerelateerde werkloosheidsuitkering.
Zo zal bijvoorbeeld iemand die normaal op maandag, dinsdag en op donderdag, vrijdag en zaterdag in een kledingwinkel werkt, geen uitkering krijgen. Bij het opstellen van de wetgeving over werkloosheidsuitkeringen aan het begin van de coronacrisis werden uitzendmedewerkers vaak over het hoofd gezien, waardoor zulke uitsluitingen tot een uitkering ook tijdens de eerste lockdown gebeurden. De RVA behandelde tijdens de eerste lockdown ruim 3.800 dossiers van tijdelijke werkloosheid waarbij het niet zeker was of de mensen wel recht hadden op een uitkering.
Accent steunt daarom van harte het initiatief van bevoegde minister van Werk en Economie Pierre-Yves Dermagne om de regeling voor tijdelijke werkloosheid te versoepelen.
Anouk Lagae, CEO Accent: “Het is jammer dat vandaag de dag mensen uit de boot vallen, niet omdat ze 5 dagen op een week werken, maar wel omdat die 5 werkdagen niet aansluiten op elkaar. We betreuren dit ten zeerste en samen met de volledige uitzendsector hopen we dat tijdelijke uitzendmedewerkers in de toekomst meteen betrokken worden wanneer er maatregelen worden genomen tot sluiting door overmacht zoals bij corona. Zo kunnen we mensen meteen duidelijkheid geven in onzekere situaties.”