PARTNERCONTENT

7 succestips van Karin Van Roy, CHRO van Arvesta

In deze maandelijkse column deelt waarderingsexperte Nathalie Arteel tips over hoe je waardering kan inzetten als basis voor een positieve bedrijfscultuur en persoonlijk geluk.

Niets is mooier dan wanneer je medewerkers spontaan praten over hoe fijn het wel is om voor jouw organisatie te mogen werken. Dat is het ultieme doel van elke HR-leider. Ik had hierover een openhartig gesprek met Karin Van Roy, een vrouw die echt wel leads by example. De inzichten die zij heeft opgebouwd in haar meer dan 40-jarige carrière zijn ongelofelijk waardevol voor elke HR-leider met ambitie. Graag deel ik ze met jou.

Karin Van Roy heeft een indrukwekkend parcours afgelegd. Ze heeft gewerkt voor topbedrijven als AB InBev en Pelican Rouge en sinds 2016 leidt ze de HR-afdeling bij landbouwexpert Arvesta, een organisatie met meer dan 40 sterke merken en 2000 experts in the field of medewerkers. Wat Karin zo bijzonder maakt, is dat ze heeft geleerd om op een holistische manier te kijken naar een organisatie.

De ervaring die ze heeft opgebouwd in domeinen zoals sales, marketing, legal en HR hebben haar zeker geholpen.

Ik heb nog maar weinig mensen zoals zij ontmoet. Voor mij heeft ze als HR-leider de mindset van een echte ondernemer, waar hart en brein perfect op elkaar zijn afgestemd.

Focus eerst op gedrag, de cijfers volgen automatisch

Het eerste wat je volgens Karin Van Roy moet doen: creëer een omgeving waar mensen hun job echt graag doen.

“Geef hen de vrijheid om zelf hun werk in te plannen in functie van hun thuissituatie of andere noden. Maak daarnaast duidelijk welk positief gedrag je verwacht van hen. Gedrag dat in lijn ligt met de waarden en missie van de organisatie. En geef elk individu duidelijke objectieven, zodat alle medewerkers weten wat er van hen verwacht wordt, zodat ze verder kunnen groeien. Uiteindelijk zijn het je mensen die het verschil maken.

Je mag nog zo’n prachtige raceauto hebben, als je niet de juiste chauffeur hebt, dan gaat het niet lukken. Of je mag nog zo’n goede bakovens hebben, als je je job niet met passie en liefde doet, dan kan je geen kwaliteitsbrood afleveren.”

Een heel mooie metafoor…

Lead by example

Consistentie is volgens Karin Van Roy essentieel: “Het gedrag dat je verwacht, moet je in de eerste plaats zelf belichamen. Je kan niet verwachten dat je medewerkers zich inzetten als je als leider zelf geen voorbeeldrol opneemt, 24 uur op 24 uur en 7 dagen op 7.”

Op mijn vraag wat ze doet om elke dag de beste versie van zichzelf te zijn, antwoordde Karin:

“Je hebt elke ochtend de keuze om te bepalen hoe je je voelt. Ik kies ervoor om dankbaar te zijn en te kijken naar wat ik heb en kan. Dat heb ik van mijn moeder geleerd. Zo investeer ik in mezelf door bijvoorbeeld drie keer per week te gaan lopen, mezelf lichamelijk goed te verzorgen en elke dag wat te lezen. Op die manier kan ik er echt zijn voor mijn team.”

Kleine dingen maken het verschil

“Zie je mensen graag en toon het ook”, zegt Karin. “Zet meer in op emotionele verbinding.”

Dat reflecteert zich vaak in hele kleine dingen. Zo nam Karin het initiatief om tijdens de coronacrisis een bos bloemen op te sturen naar elke medewerker thuis. Niet alleen heeft dat voor een wauw-moment gezorgd bij elke medewerker, maar ook de families van de medewerkers heeft dit niet onberoerd gelaten. Bovendien was dit initiatief strategisch een goede zet omdat ze zo ook elke Eurotuin-vestiging trots heeft gemaakt.

Eurotuin is één van de sterke merken van Arvesta en zo creëerde ze een win-win. Ze stuurde tijdens de coronacrisis ook een zakje zaadjes om tomaten te planten naar elke medewerker met de boodschap: “Ook tijdens covid blijft alles nog groeien.”

Tot voor de pandemie bood Arvesta elke vrijdag ook een gratis ontbijt aan elke medewerker aan. Een initiatief dat ze binnenkort, nu het weer kan, opnieuw zullen invoeren: “Vrijdag is vaak ook een dag dat de meeste mensen op kantoor zijn. Niet zozeer voor de koffiekoeken, maar vooral omdat ze op een andere manier verbinding kunnen maken met elkaar.”

Ook in moeilijke momenten toont ze wat graag zien betekent. Bijvoorbeeld als ze iemand moet ontslaan, wil ze dat op een respectvolle manier aanpakken.

Waardeer je mensen

“Elke mens heeft nood aan waardering”, weet Karin. “Of het nu gaat om een arbeider, iemand aan de kassa of een leidinggevende. Maar waardering moet wel authentiek en oprecht zijn.”

Wat ze vaak vaststelt, is dat mensen een compliment krijgen gevolgd door een maar. Ze refereert hier naar de emotionele bankrekening van Stephen Covey, auteur van The Seven Habits of Highly Effective People. Waardeer mensen regelmatig, zodat je ook de ruimte creëert om af en toe constructieve feedback te kunnen geven, maar hou dit gescheiden van elkaar. Waardering betekent voor Karin ook elkaar een goedemorgen wensen en de vraag stellen hoe gaat het met jou, en met je gezin?” Met de intentie om ook echt te luisteren.

Wat je geeft, krijg je terug

If you give any crap, be ready to receive a ton of shit. Voor Karin Van Roy is de menselijke binding echt van belang, ook op persoonlijk vlak. Haar advies: “Wees attent als medewerkers jarig zijn of als ze iemand verloren hebben. Schrijf een persoonlijk bericht en laat zien dat je om hen geeft, het is ongelofelijk hoe dit de verbinding versterkt.

Elke ochtend kijk ik eerst naar alle mensen die jarig zijn binnen mijn organisatie, en als het iemand is die ik ken, stuur ik een persoonlijk bericht. Wij hebben ook een employee assistance program om mensen die door een moeilijke periode gaan, te ondersteunen. Ze kunnen dag en nacht terecht bij een professionele hulpverlener. En met ons bewegingsprogramma Fit@Arvesta motiveren we onze mensen om te investeren in hun gezondheid.”

Wees transparant

Voor Karin is transparantie een belangrijke waarde, waarbij je als leider ook je kwetsbaarheid moet kunnen tonen: “Toen ik pas gestart was bij Arvesta, heb ik mijn team verteld dat ik ook maar een mens ben met sterktes en zwaktes.

Ik nodig hen ook uit om fouten te maken, alleen zo kunnen ze groeien. En als ik dingen weet of heb bijgeleerd, dan deel ik die graag met de groep. Op die manier creëer je vertrouwen en transparantie. Daarnaast word ik uiteraard ook betaald om mijn mond open te doen. Als er iets misloopt, mag dat ook gezegd worden. En binnen Arvesta wordt hier naar geluisterd.”

LuckyBird

Karin Van Roy beaamt dat waardering niet altijd enkel bij woorden moet blijven. Een beloning kan waardering extra in de verf zetten: “Bij Arvesta hadden we al jarenlang de traditie om met het eindejaar een cadeaucheque ter waarde van 35 euro te geven aan onze medewerkers. Dit bedrag werd via de digitale cadeaukaart opgeladen. Maar niemand merkte dit echt op.

In mijn zoektocht om meer beleving te creëren en onze employer branding te versterken, kwam ik in contact met het LuckyBird-concept van Arteel. In december vorig jaar hebben we dan last minute de beslissing genomen om voor dit concept te kiezen. De reacties waren ongelofelijk.

Mensen zijn er spontaan gaan over praten, het werd gedeeld in de familie en op sociale media. We hebben nadien een enquête gedaan om te meten hoe dit gebaar onthaald werd. Meer dan 99% vond het een schitterend initiatief. Het is dus duidelijk voor herhaling vatbaar.”

Besluit

“Doe wat je graag doet, anders kies je liever een andere job.” Dat is de rode draad doorheen haar carrière en de reden van haar succes. Als je elke dag met goesting opstaat om je dag te beginnen, dan kan je veel in beweging brengen. “Uiteindelijk spenderen wij meer dan 80.000 uren aan onze job, laten wij ervoor zorgen dat het plezante uren zijn.” En dit start in de eerste plaats bij jezelf: “Be the change you want to see in this world.”

Bedankt, Karin, om ons te inspireren!

Nathalie Arteel is al meer dan 25 jaar cultuur- en waarderingsexpert. Haar missie is bedrijven te helpen bij het bouwen van een positieve bedrijfscultuur waar liefde, waardering en high performance perfect samengaan. Ze adviseert bedrijven zoals Telenet, Proximus, Van Moer, Accent, Deloitte en nog zo’n 150 vooraanstaande ondernemingen in Europa

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.
Twitter
Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Email

Ook interessant

LEES MEER