5% Pledge oproep om burn-out en werkstress tegen te gaan

Zorgverzekeraar Cigna start een nieuw wereldwijd initiatief waarin het bestuurders oproept om 5% van hun werktijd te besteden aan mentale gezondheid op de werkvloer. De ‘5% Pledge’ wordt vandaag gelanceerd nadat uit nieuw onderzoek onder bijna 12.000 volwassenen blijkt dat 92% van medewerkers in België last heeft van burn-out klachten en bijna 2 op de 3 medewerkers last heeft van werkstress. Vooral jongvolwassenen tussen de 18-24 jaar lijden hier het meeste onder: maar liefst 97% van hen heeft last van burn-out klachten en 86% voelt zich gestrest.

Cigna roept CEOs en bestuurders daarom op om zich publiekelijk te engageren om 5% van hun jaarlijkse werktijd aan de verandering van hun bedrijfscultuur te investeren, met als doel het mentaal welzijn van werknemers actiegericht aan te pakken.

Volgens Cigna is het belangrijk dat deze extra aandacht aan mentaal welzijn van bovenaf moet komen om het stigma van geestelijke gezondheid op de werkplek te doorbreken en medewerkers te helpen om zich veilig en gesteund te voelen.

Arjan Toor, CEO van Cigna Europe, zegt over de campagne: “We willen bestuurders wereldwijd motiveren om de 5% Pledge aan te gaan, zodat we een gemeenschap van eensgezinde leiders creëren die samenwerken aan positieve verandering. Managers dienen een actieve rol te spelen in deze transformatie – ze moeten hun stem en status gebruiken om afdelingen te helpen zich comfortabel te voelen. Daarnaast dienen leidinggevenden zich in te zetten om verandering te omarmen en een werkomgeving van ‘steun op te bouwen, waar het soms oké is om niet oké te zijn.”

Het initiatief wordt gelanceerd nadat uit recent onderzoek van Cigna onder bijna 12.000 volwassen onder meer het volgende bleek:

  • 97% van de 18-24-jarigen heeft last van burn-out klachten en 86% voelt zich gestrest
  • Bijna driekwart (68%) van Belgische werknemers zegt zich vaker overweldigd te voelen dan normaal
  • 44% geeft aan dat hun werk nu vaker transactioneel aanvoelt en er minder gelegenheid is om een band op te bouwen met thuiswerkende collega’s

Bedrijven die de 5% Pledge aangaan, ontvangen van deskundigen van Cigna advies en begeleidend materiaal rond het verbeteren van mentale gezondheid. Hieronder vallen onder meer op maat gemaakte hulpmiddelen en diensten om aan specifieke behoeften van medewerkers te voldoen.

Ter lancering van het initiatief stelt Cigna aan deelnemers tevens een startpakket ter beschikking om ze ondersteuning te bieden bij het bereiken van zoveel mogelijk mensen. Tenslotte lanceert Cigna ook een landingspagina waarop anderen kunnen kennismaken met het initiatief en educatief materiaal kunnen vinden over de verschillende manieren waarop zij hun 5% werktijd kunnen besteden.

Arjan Toor, CEO van Cigna Europa, engageert zich als eerste CEO om 5% van zijn werktijd aan de geestelijke gezondheid van zijn medewerkers te besteden. Vervolgens wil Cigna partners en klanten overtuigen om deel uit te maken van de beweging en hun betrokkenheid ten aanzien van de mentale gezondheid van werknemers te tonen. Het uiteindelijke doel is om bestuurders van allerlei organisaties te inspireren om hetzelfde engagement aan te gaan.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER