Nieuw hoofdkwartier Partena Professional

Partena Professional maakt de locatie van zijn toekomstige zetel bekend. Die vindt onderdak in het Aria-gebouw in de vijfhoek van Brussel (Ravensteinstraat 63), deze keuze werd gemaakt na een grondige zoektocht. Dit onmiskenbaar historische gebouw wordt momenteel gerenoveerd om te voldoen aan de noden en uitdagingen van een toekomstgerichte werkplek dat toonaangevend zal zijn op het vlak van duurzaamheid.

Dit laat zich het best omschrijven als het slim samengaan van geschiedenis en moderniteit. Terwijl sommige bedrijven Brussel verlaten, versterkt de Partena Professional-groep met deze keuze haar wortels in de hoofdstad. De nieuwe hoofdzetel sluit aan bij het Good Move-plan van het Brussels Gewest en belichaamt op die manier het hoofdkantoor van morgen voor de medewerkers, klanten en partners van Partena Professional.

Een nieuw hoofdkwartier om toekomstige uitdagingen beter aan te gaan

Met deze verandering van hoofdkantoor wil Partena Professional een voortrekkersrol spelen met het inrichten van de werkplek op een manier die beantwoordt aan de behoeften van de medewerkers: samenwerking, concentratie en interactie.

Rekening houdend met de dagelijkse observaties van haar activiteiten koos Partena Professional voor een gebouw in het centrum van Brussel waar toegankelijkheid en ruimteoptimalisatie gecombineerd worden.

Deze keuze is ook gerechtvaardigd in het licht van het mobiliteitsbeleid dat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest met het project Good Move heeft opgezet en dat erop gericht is de Brusselaars een optimale leefomgeving te bieden die multimodale mobiliteit aanmoedigt.

Partena Professional wilde daarom een verantwoordelijke rol spelen in dit beleid door een werkplek aan te bieden die toegankelijk is voor al haar stakeholders. In tegenstelling tot het huidige hoofdkantoor in de Brusselse Kartuizerstraat, waar werknemers verdeeld zitten volgens hun activiteit of afdeling, biedt Aria veel meer een open ruimte. De nieuwe hoofdzetel zal veeleer een ontmoetingsplaats zijn, die bovendien aan de individuele behoeften van de medewerkers voldoet.

“De keuze voor een nieuw hoofdkantoor is meer dan een verhuis, het is een strategisch project. Dit zal ons toelaten om onze identiteit te versterken en tegelijkertijd onze ambities waar te maken. Uiteraard willen we onze wortels in Brussel behouden maar komen tegelijkertijd tegemoet aan onze noden als organisatie, die de voorbije jaren enorm geëvolueerd zijn. Het gerenoveerde Aria-gebouw belichaamt dit strategische project. Deze plek zal de beste werkomstandigheden voor onze diverse activiteiten bieden. Het was een absolute prioriteit dat onze nieuwe werk- en leefruimte een combinatie van toegankelijkheid, duurzaamheid en hybride werk mogelijk maakt”, legt Bruno Ronsse, CEO van Partena Professional, uit.

Duurzaamheid is het hart van deze verandering van hoofdkantoor

Dankzij de verhuis naar een nieuw hoofdkantoor zal de Partena Professional-groep haar duurzaamheidsbeleid verder waarmaken. Met name de ecologische voetafdruk zal verkleinen door over te stappen van het huidige energie-intensieve gebouw naar een modern hoofdkantoor op het gebied van toegankelijkheid, mobiliteit en welzijn van de werknemers. In januari 2022 startte de renovatie van het Aria-gebouw met maximale energie-efficiëntie als hoofddoel.

De gehele technische uitrusting van het gebouw zal worden vervangen om het hoogstaande niveau van het BREEAM-label te halen. Dit label garandeert de minimale ecologische, sociale en economische impact van vastgoed.

Concreet zal het nieuw hoofdkwartier worden uitgerust met de nieuwste technologie, intelligente systemen voor waterbeheer, geautomatiseerde verlichting, zonne-installaties, duurzame materialen, groene ruimtes die inzetten op biodiversiteit en het welzijn van de werknemers bevorderen.

“Als bedrijf dat dagelijks ondernemers ondersteunt, moesten we rekening houden met het belang van een duurzame werkomgeving voor iedereen in ons toekomstige hoofdkantoor. Wij zijn dan ook verheugd over de initiatieven op het vlak van duurzaamheid die worden uitgevoerd door Athora Belgium in samenwerking met Asset Manager Generali Real Estate,” voegt Bruno Ronsse eraan toe.

“Partena Professional zal de voornaamste gebruiker zijn van een volledig gerenoveerde kantoorruimte. Het oorspronkelijke karakter van het gebouw, ontworpen door de architecten Marcel Van Goethem en Alexis Dumont in 1934, wordt behouden. Als vermogensbeheerder van het gebouw willen wij, samen met de eigenaren en de nieuwe bewoners, al onze expertise inzetten om een optimale energiescore en de hoogste normen van comfort en duurzaamheid te bereiken”, zegt Olivier Terrenoire, Global Head of Asset, Property Management and Sustainable Investing bij Generali Real Estate.

“Het karakter, de ideale locatie en de energie-efficiëntie maken van Aria een uitzonderlijke plek. Het is onze mening dat je visie en welzijn kan combineren in een gebouw voor professioneel gebruik. Samen met Generali Real Estate richten we een iconische plek opnieuw in. Bij deze modernisering combineren we het historisch karakter van het gebouw met toekomstgerichte technologie,” legt Dorsan van Hecke uit, CEO bij Athora Belgium.

De overschakeling naar het nieuwe hoofdkantoor zal naar verwachting plaatsvinden vanaf september 2023. De huidige Kartuizersite zal worden verkocht.

foto: Olivier Pirard

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER