Netwerk Duurzame Mobiliteit kondigt vandaag de tweede editie van ‘30 Dagen Minder Wagen’ aan. Deze campagne roept Vlamingen op om in juni zo veel mogelijk hun auto aan de kant te laten staan. Wie de uitdaging aangaat, krijgt praktische tips, tools en een financieel duwtje in de rug die hen helpen ‘autominderen’. Cathy Macharis, professor mobiliteit aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB Mobilise) is ook dit jaar een van de ambassadeurs van 30 Dagen Minder Wagen. Nieuw dit jaar is dat mensen ook in groep kunnen deelnemen.
Minder wagen, beter leven
Je eigen wagen in juni zo veel mogelijk aan de kant laten. Dat is ook dit jaar het opzet van 30 Dagen Minder Wagen. ‘Alles wat minder is, is beter’, volgens Laura Berthoud, campagnecoördinator bij Netwerk Duurzame Mobiliteit. ‘We laten elke deelnemer zelf invullen wat ‘minder’ voor hen inhoudt. Of je nu nieuwe fiets- en wandelroutes wilt ontdekken, meer wilt lezen op de bus of trein, of een eerste keer wilt autodelen: elke reden is goed om je eigen wagen minder te gebruiken.’
De organisatie mikt dit jaar op 15.000 deelnemers, meer dan het dubbele van vorig jaar. Je kan dit jaar ook in groep de uitdaging aangaan. Collega’s, vrienden of buren kunnen zich samen aanmelden en elkaar motiveren. Voor bedrijven en organisaties is het een mooie gelegenheid om in de verf te zetten wat zij doen voor duurzame mobiliteit. Er wordt ook gehoopt op wat gezonde competitie tussen steden en gemeenten, die elkaar met veel plezier het vuur aan de schenen zullen leggen. Drie mobiliteitspartners (De Lijn, Blue-bike en Cambio) voorzien een financieel duwtje in de rug voor de deelnemers.
>> Inschrijven kan op www.30dagenminderwagen.be
Autoluwe dagen, maanden, jaren
Het Netwerk Duurzame Mobiliteit is bekend van de Strapdag, Autovrije Zondag en Carfree Day. Stuk voor stuk ééndagscampagnes die een beperkte inspanning vragen. 30 Dagen Minder Wagen gaat een stap verder en vraagt een langer engagement van de Vlaming.
‘Maar je deelname staat of valt niet als je op zekere dag toch genoodzaakt bent om alleen in je auto te springen’, vult Berthoud nog aan. ‘De reden waarom je niet anders kan dan je wagen te gebruiken is voor ons minstens zo interessant als het verhaal van iemand die 30 dagen de wagen kon afzweren. Daarom bevragen we ook de ervaringen van alle deelnemers. Welke drempels kwamen ze tegen tijdens de uitdaging? Wij zorgen ervoor dat hun stemmen gebundeld worden en met een megafoon via ons eindrapport bij de beleidsmakers terechtkomt.’
Een van de bedrijven die zich al collectief achter 30 Dagen Minder Wagen hebben geschaard, is de QbD Group: een kennisorganisatie die bedrijven in life sciences helpt om hun producten en therapieën kwalitatief en veilig op de markt te brengen. Ze verhuisden eind vorig jaar al naar een nieuw en centraal gelegen kantoor in Wilrijk, onder andere vanwege de multimodale bereikbaarheid.