De impact van artificiële intelligentie was dit kalenderjaar 2024 gigantisch voor organisaties, ook in learning & development. AI is de drijvende kracht achter adaptive learning platforms waarmee organisaties leertrajecten veel meer kunnen personaliseren voor medewerkers, interne mobiliteit bevorderen en teams flexibeler maken. Die personalisatie zal in 2025 enkel verder toenemen, met een duidelijke verschuiving naar competentiegericht nanoleren. Anderzijds zien we ook weer meer aandacht collectief en peer-to-peer learning. En, sign of the times, medewerkers maken almaar meer zelf leercontent.
Guy van Neck, blikt naar jaarlijkse gewoonte vooruit op het nieuwe jaar. Dit zijn vijf L&D-voorspellingen voor 2025:
Nanolearning
Vorig jaar gaven we al aan dat we met AI voor een ‘skilling’-revolutie stonden. We voorspellen dat bedrijven hiervoor ook nanolearning zullen inzetten vanaf 2025, wat nog korter is dan microlearning. Dit maakt het perfect voor drukke professionals die niet de tijd hebben voor lange trainingssessies, maar wel dagelijks een bijleermoment willen plannen.
Dankzij AI kunnen we nanoleermodules personaliseren en leertrajecten automatisch aanpassen op het ritme van de groei van de medewerker. Dit maakt leren relevanter en efficiënter, vooral voor de nieuwe generatie medewerkers. Medewerkers hechten veel waarde aan snelle, op maat gemaakte leerervaringen. En ze kunnen heel eenvoudig hun eigen leermomenten kiezen, wat past bij hun vraag naar meer ownership. Bedrijven kunnen zo hun medewerkers toch continu bijscholen, zonder dat dit een zware belasting vormt voor hun dagelijkse job.
Van individueel naar collectief leren
Terwijl traditioneel leren vaak een geïsoleerde activiteit was, is er nu een trend naar samen leren. Sociale leeromgevingen stimuleren interactie tussen deelnemers, waarbij ze samenwerken, kennis delen en elkaar waardevolle feedback geven. Deze aanpak maakt het leerproces niet alleen rijker en dynamischer, maar versterkt ook de onderlinge verbinding tussen medewerkers, wat essentieel is in een tijd waarin online leren vaak als eenzame bezigheid wordt ervaren.
Met de opkomst van geavanceerde collaboratieve platforms met virtuele werkgroepen, fora en interactieve sessies kunnen medewerkers in real-time communiceren, ideeën uitwisselen en gezamenlijke projecten ondernemen. Dit bevordert niet alleen de leerervaring, maar helpt ook bij de ontwikkeling van teamvaardigheden, zoals probleemoplossing en communicatie.
Leren van avatars
Met de komst van nieuwe VR-brillen zoals de Apple Vision Pro en de ietwat klassieker ogende Meta Orion verwachten we dat bedrijven almaar meer zullen proeven van Virtual en Augmented Reality, waarmee je digitale elementen toevoegt aan een fysieke wereld. Dat laat ons toe om digitale opleidingen interactiever te maken. AR en VR maken leertrajecten nog boeiender en dus ook effectiever omdat ze gebruikers onderdompelen in gesimuleerde scenario’s om bijvoorbeeld complexe technische taken voor te bereiden.
Wijzelf denken aan rollenspellen met avatars om virtuele klantinteracties te oefenen maar ook om te leren werken met generaties of medewerkers die simpelweg anders denken of handelen. Als je die verschillen omarmt, creëer je een pluriforme en rijkere organisatie en krijg je iedereen mee in gezamenlijke doelstellingen. We merken overigens in onze geanonimiseerde data dat gebruikers almaar minder lezen, en meer fan zijn van video.
Datagestuurd leren: optimalisatie door inzichten
Ook in digitaal leren wint data-analyse verder aan belang. Data-analyses bieden niet alleen inzicht in de effectiviteit van leerinhoud, maar helpt ook om het engagement van medewerkers te monitoren. Het laat organisaties toe om trainingen te verbeteren en meer op maat te maken. Hun leerplatformen herkennen patronen en doen aanbevelingen voor aanpassingen aan leerpaden of verdere training.
Dit maakt digitaal leren flexibeler, effectiever en beter afgestemd op de specifieke behoeften van medewerkers, wat zowel de groei van de medewerkers als de organisatie bevordert.
Door medewerkers gegenereerde content
Ten slotte zien we dat medewerkers een steeds belangrijkere rol spelen als contentmakers in het leerproces. Met de opkomst van zelfgemaakte tutorials, video’s, handleidingen en andere leermiddelen, kunnen medewerkers hun praktijkervaringen direct delen met collega’s.
Het zorgt voor een meer inclusieve en interactieve leeromgeving, waar medewerkers zich als experts kunnen profileren en hun authentieke kennis op een toegankelijke manier kunnen overdragen. Deze peer-to-peer leerervaring maakt de kennis niet alleen praktischer en kwalitatiever, maar verhoogt ook de betrokkenheid en het gevoel van verantwoordelijkheid bij medewerkers