Veel bedrijven krijgen door de crisis zware klappen te verwerken, soms met herstructureringen als gevolg. Als leidinggevende kan je hier helaas weinig aan veranderen. Toch is het wel degelijk mogelijk om tijdens een ontslagronde een verschil te maken.
In zware situaties waarop we geen impact hebben, kan enkel connectie de dingen draagbaar maken. Het zijn de woorden van de Amerikaanse psycholoog Brené Brown. Een ontslag is zo’n situatie waarbij je er als leidinggevende goed aan doet om in te zetten op authenticiteit en menselijkheid. Zowel tegenover de ontslagen medewerker als de rest van het team. Authenticiteit heeft voor een stuk met kwetsbaarheid te maken. Durf zeker aangeven dat je het zelf ook lastig hebt met een ontslag.
Daarnaast is het belangrijk om ruimte te laten voor menselijke factoren. De eerste reactie op het nieuws komt immers vanuit ons oerinstinct. Bij een schokkende gebeurtenis stuurt het stressbrein signalen naar de bijnieren. Die produceren vervolgens hoge hoeveelheden adrenaline en cortisol. Emotionele reacties zijn dus normaal, op voorwaarde dat ze binnen de perken blijven.
Ga in gesprek
Om connectie te maken, moet je met de ontslagen medewerker in gesprek gaan. Benadruk zeker dat zijn/haar reactie menselijk is. Loopt de persoon naar buiten? Ga er dan achteraan en vraag of je erbij mag komen staan. Als de medewerker begint te huilen, maak je duidelijk dat je ziet hoe hard het nieuws aankomt. Stel voldoende vragen, maar laat ook ruimte voor stiltes. Informeer of je eventueel iemand kunt bellen, zodat de medewerker veilig thuis geraakt.
Sommige mensen zullen eerder defensief reageren. Dan is het belangrijk dat je niet in discussie treedt en duidelijk maakt dat de beslissing vaststaat. Meteen na de aankondiging zal de medewerker wellicht geen ruimte hebben om praktische zaken te bespreken. Plan daarom een opvolggesprek over het inleveren van spullen, overdracht van taken en het al dan niet uitdoen van de opzegtermijn.
Communiceer met je team
Na het ontslaggesprek volgt nog een onaangename taak: je moet de rest van het team op de hoogte brengen. Hier spelen dezelfde principes. Laat ruimte voor emoties, stel vragen over wat mensen voelen en check of ze iets nodig hebben. Zorg er zeker voor dat je het ontslag mondeling kunt meedelen. Een mail neemt de kans weg om connectie te maken.
De schok van een ontslag kan voor een team nog 3 maanden nazinderen. Blijf dus alert voor stress-signalen en spreek mensen aan die bijvoorbeeld tijdens vergaderingen minder actief zijn dan gewoonlijk. Geef aan dat dit zeker geen probleem is, maar dat je toch even wil nagaan wat er speelt en of je iets kunt doen. Telewerk maakt het er natuurlijk niet gemakkelijker op. Organiseer daarom op tijd een call, zodat je ook met thuiswerkers connectie kunt maken.
Meer advies nodig over herstructurering en de strategieën die u in crisistijd kunt hanteren?