2023 kanteljaar voor bedrijfsmobiliteit

De noodzakelijke vergroening van de mobiliteit zorgt voor veel veranderingen op het gebied van bedrijfswagens en 2023 lijkt een kanteljaar te worden. ​ Vanaf 1 juli zorgen aangepaste fiscale regels voor een nieuwe context.

  • Is elektrisch dan een must?
  • Hoe zit het met bestelwagens?
  • En zijn er alternatieven voor de bedrijfsauto waar zowel werknemers als werkgevers blij van worden?

Mobiliteitsaanbieder merkt dat er bij klanten nog veel onduidelijkheid en twijfel heerst en laat daarom haar experts aan het woord tijdens de nieuwe podcastserie ‘Athlon Belgium’s Expert Talks.’

“Onze consultants merken dat er door de talrijke veranderingen op mobiliteitsgebied veel vragen zijn bij klanten en fleetmanagers. Wat is er dan een beter medium dan een podcast om de kennis van onze experts hierover breed te kunnen delen. Iedereen kan hier op zijn gemak en wanneer het uitkomt naar ​ luisteren”.

​Eva Vereecken, Communication Manager Athlon Belgium

Nieuwe fiscaliteit vanaf 1 juli 2023

​In de aflevering ‘Is niet-elektrisch nog een optie na 1 juli 2023’, legt Frederic Denies, Marketing & Consulting Manager Athlon Belgium, uit wat er op het gebied van fiscaliteit verandert op 1 juli en wat de impact daarvan is op de kosten van de bedrijfsauto.

Op dat moment gaat een nieuwe set fiscale spelregels voor bedrijfswagens in voege en zal de fiscale aftrekbaarheid van plug-inhybrides en andere niet-emissievrije voertuigen stelselmatig dalen.

Elektrisch lijkt de enige keuze, maar is iedereen daar klaar voor? Een nauwkeurige TCO (Total Cost of Ownership)-berekening is aangewezen als leidraad, net als een proactieve aanpak van de vlootbeheerder.

Bestelwagens? TCU is het magische woord

​Steve Somers, LCV (Light Commercial Vehicle)-specialist bij Athlon Belgium, gaat in de aflevering over bestelwagens dieper in op de specifieke uitdagingen in het beheer van deze voertuigen, dat complexer is dan dat van ‘gewone’ bedrijfswagens. Hij legt onder andere uit hoe belangrijk het is om voor het kostenplaatje naar de Total Cost of Use (TCU) te kijken, in plaats van uitsluitend naar de Total Cost of Ownership. ​

De podcast zoemt ook in op eVans. Want hoewel er voor elektrische bestelwagens (nog) geen fiscale stimulans bestaat, lijkt ook hier de trend naar elektrificatie ingezet. Bij Athlon Belgium steeg de vraag naar eVans in 2022 met 150%, maar veel bedrijven hebben nog vragen en twijfels om over te stappen naar eMobility.

Inspirerende getuigenissen over het federale mobiliteitsbudget

​Ook de implementatie van het federale mobiliteitsbudget maakt onderdeel uit van de vergroening van de mobiliteit. De voorwaarden hiervoor werden vorig jaar versoepeld en bij Athlon Belgium heeft dat ervoor gezorgd dat ondertussen een deel van de eigen werknemers hier gebruik van maakt.

In de podcast over het mobiliteitsbudget geeft expert Cécile Liénard, Senior Product Manager Athlon Belgium, haar visie op de mogelijkheden en de toekomst van dit systeem en vertellen vijf Athlon-medewerkers over hun keuze en ervaringen.

Bedrijfsmobiliteit anno 2023

​De vierde aflevering tenslotte geeft aan de hand van 6 vragen aan experts een update van wat er momenteel speelt op het gebied van bedrijfsmobiliteit. Naast experts Cécile Liénard en Frederic Denies komen ook Alexander Buyckx, Strategic Consulting Manager Athlon Belgium en Karim Hassani, Business Development Manager Athlon Belgium aan het woord over onder andere de voordelen van leasing, laadoplossingen, fiscaliteit, TCO en kostenbeheer en alternatieven voor de bedrijfswagen.

De vier afleveringen zijn hier te beluisteren 👇

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER