Voor het eerst zijn elektrische en hybride voertuigen dit jaar samen goed voor de helft van het bedrijfswagenpark in België. Deze uitgesproken trend en nooit geziene transitie in het autolandschap blijkt uit onderzoek van Partena Professional.
De opkomst van elektrische en hybride voertuigen
Uit het onderzoek blijkt een indrukwekkende stijging van het aantal elektrische en hybride voertuigen, die in 2023 goed zullen zijn voor de helft van het wagenpark van nieuwe bedrijfswagens op de weg. In 2020 vertegenwoordigden elektrische voertuigen nog iets meer dan 2% van het wagenpark, in de eerste drie kwartalen van 2023 is dit opgelopen tot 20,37% van de in het verkeer gebracht bedrijfswagens. Ook benzine-hybridewagens zijn aanzienlijk in aandeel gegroeid, van minder dan 3% in 2018 tot 9,42% in 2020 en 28,79% in 2023.
“Bedrijven en werknemers zijn op zoek naar duurzamere en zuinigere oplossingen. Deze trend wordt ook ondersteund door een groeiend elektrisch oplaadnetwerk en de toenemende beschikbaarheid van hybride en elektrische modellen op de Belgische markt,” legt Wim Demey, Customer Intelligence Manager bij Partena Professional, uit.
“Slechts enkele maanden na de invoering van een nieuwe CO2-belasting op bedrijfswagens die door werknemers worden gebruikt, is het aandeel van elektrische voertuigen in deze wagenparken enorm gestegen,” legt Wim Demey uit.
Benzinemodellen houden zich meer dan staande
Ook benzineauto’s zijn de laatste jaren populairder geworden. In 2018 vertegenwoordigden ze 25,38% van het bedrijfswagenpark in België. Tegen 2023 is dit aandeel gestegen tot 34,02%, wat wijst op een gestage toename van het gebruik van benzinewagens in vergelijking met dieselmodellen.
Diesel sterk gedaald
Het marktaandeel van dieselvoertuigen, ooit overweldigend dominant, is aanzienlijk gedaald. In 2018 namen dieselvoertuigen 73,24% van het wagenpark voor hun rekening, maar tegen 2023 is dit cijfer gekelderd tot 16,69% voor alle bedrijfswagens op de weg.
Op dit moment ligt de mediane prijs van elektrische modellen rond de € 56.000, wat nog steeds hoger is in vergelijking met die van benzinemodellen, die € 31.000 bedraagt. Dieselmodellen hebben een gemiddelde prijs van ongeveer €38.000. Hybride versies, zoals de benzine hybride van € 52.000 en de diesel hybride van € 71.000, zitten in dezelfde prijsklasse als elektrische modellen.
Dat verschil in prijs blijkt voor bedrijfswagens minder een voor een duurzame omschakeling in het wagenpark.