Zalando introduceert diversiteits- en inclusiestrategie “do.BETTER”

Vandaag lanceert Zalando, Europa’s toonaangevende online platform voor mode en lifestyle, haar diversiteits- en inclusiestrategie (D&I), genaamd “do.BETTER.” Het omvat een uitgebreid actieplan waarin Zalando zich committeert aan 12 punten over vier pijlers: talenten, leiders, klanten en partners. Het bedrijf boekte de voorgaande jaren al gestage vooruitgang met verschillende individuele initiatieven, maar heeft nu een holistische aanpak ontwikkeld om D&I grondig te behandelen. De vooruitgang zal jaarlijks op transparante wijze worden gerapporteerd in Zalando’s D&I-rapport, dat voor het eerst in 2020 werd gepubliceerd.

“Onze visie is om het startpunt voor mode te zijn waar iedereen welkom is. We streven ernaar om ‘inclusive by design’ te zijn, dat wil zeggen D&I bewust in alle domeinen van het bedrijf te integreren, door de diversiteit van onze talenten, leiders, klanten en partners tot leven te brengen,” zegt Zalando co-CEO David Schneider. “Wij zijn ervan overtuigd dat het mogelijk maken van meer diversiteit en inclusie bij Zalando zal leiden tot betere innovatie, dieper inzicht in de klant, meer creativiteit en meer kwalitatieve besluitvorming. Bovendien zal het de mode-industrie positief beïnvloeden.”

Een echte inclusieve werkplek

In de pijler ‘talenten’ streeft Zalando ernaar een inclusieve werkplek te zijn die eerlijke toegang tot kansen geeft en zorgt voor een gevoel van saamhorigheid zodat diverse werknemers het best kunnen gedijen. Om dit te bereiken lanceert Zalando bijvoorbeeld een interne D&I Survey om het beleid te verbeteren, diversiteit in belangrijke projecten te waarborgen, en leerprogramma’s over diversiteit en inclusie aan te bieden voor teams, managers en recruiters. Ook wil Zalando samenwerken met meer organisaties om best practices te identificeren en steun voor diverse gemeenschappen te promoten. Bovendien – om een ander punt waartoe Zalando zich committeert aan te halen – streeft Zalando ernaar het aandeel van vrouwen in technische jobs te verhogen tot 40-60% tegen 2023.

Astrid Arndt, Chief People Officer (CPO) bij Zalando, zegt: “We geloven dat we door gelijke kansen en verantwoord leiderschap een inclusieve werkplek kunnen creëren voor al onze werknemers; ongeacht genderidentiteit, etniciteit, seksuele geaardheid, handicap, ouderlijke status, leeftijd, gesproken talen, neurodiversiteit, nationaliteit, opleiding, sociaal economische achtergrond, geloof, gezondheid en andere diversiteitsdimensies.”

Diverse leiders als rolmodel

Binnen de pijler ‘leiderschap’ zet Zalando zich in voor leiderschap dat actief vorm geeft aan een diverse, gelijke en inclusieve omgeving. Het bedrijf zal D&I-opleidingen een verplicht element maken van bredere leiderschapsprogramma’s. Vanaf 2022 zullen er D&I-actieplannen zijn voor alle Business Units. Op het gebied van culturele diversiteit en intersectionaliteit, wil Zalando tegen 2025 de vertegenwoordiging van zichtbare en onzichtbare diversiteitsdimensies en -achtergronden in de top vijf van leidinggevende niveaus verbreden.

Een meer inclusieve ervaring en representatieve inhoud voor klanten

Met de pijler ‘klanten’ is het Zalando’s ambitie om ervoor te zorgen dat klanten zich gerespecteerd, inclusief en geliefd voelen bij de klantervaringen en communicatie van Zalando. Tegen 2025 zal het bedrijf een gelijke toegankelijke, relevante en gastvrije digitale ervaring bieden aan klanten uit ondervertegenwoordigde groepen en zal de digitale ervaring regelmatig geëvalueerd worden met een onafhankelijk extern panel. Daarnaast heeft Zalando als doel om meer inclusieve content te creëren en worden partners aangemoedigd en gesteund om hetzelfde te doen. Zo streeft Zalando bijvoorbeeld al naar een representatieve boeking van modellen en influencers, doordachte styling en minder retoucheren. Ook kunnen klanten nu al een account in de Zalando online shop registreren zonder binaire geslachtsinformatie in te vullen.

Een divers assortiment in prijs, maat en stijl creëren met partners

Binnen de pijler ‘partners’ streeft Zalando ernaar om positieve verandering teweeg te brengen in de mode-industrie voor en met de partners. Om dit te bereiken zal een inclusief assortiment op het platform worden aangeboden voor ondervertegenwoordigde groepen, met een meer diverse selectie van modepartners en een versterkt netwerk om te pleiten voor D&I in de sector. Zo streeft Zalando naar een divers assortiment met in elke categorie productkeuzes op het gebied van prijs, maat en stijl. Zo werden er al meer producten voor alle huidskleuren toegevoegd aan de categorie ‘Beauty’, werd het assortiment om inclusiviteit van maten te weerspiegelen verbreed en omvat het assortiment ook modest fashion. Zalando blijft samenwerken met meer merken die eigendom zijn van leden van minderheidsgroepen. Zo boekte het bedrijf al vooruitgang in de verbintenis die in 2020 werd aangegaan om 70 zwarte merken toe te voegen, te beginnen met één miljoen euro marketingsteun van Zalando Marketing Services (ZMS). Momenteel maken 22 merken hier gebruik van.

Ontdek hier meer over alle 12 commitments van Zalando’s do.BETTER-strategie. Het bedrijf zal het tweede jaarlijkse D&I-rapport publiceren in de herfst van 2021.

Teaser EN 3200x1800px

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER