Worden week- of daglonen de norm?

BERT VAN TILBORGH is auteur, historicus, toekomst­denker en maatschappij-analist. Vanuit zijn bedrijf Futureproved Trendwatchers adviseert hij organisaties rond nieuwe trends in de maatschappij.

Onze ouders leefden om te mogen werken, terwijl post-millenials werk en de daarbij horende inkomsten als een middel zien om van het leven te genieten. HR-managers zullen dan ook met heel wat moois over de brug moeten komen om jonge medewerkers aan hun organisatie te binden.

In eerste instantie zien we dat jongeren duidelijk geïnformeerd zijn over de visie, de missie en de waarden die de organisatie uitdraagt. Die moeten in woorden en daden overeenkomen met de waarden van de werknemer. Is de organisatie duurzaam genoeg? Houdt ze rekening met diversiteit en inclusie? Voor sommigen is ze liefst ook nog woke.

En wat met de groeiperspectieven? Mogen werknemers thuiswerken? Kunnen ze zich bijvoorbeeld slechts 30 uren per week voor de organisatie ter beschikking stellen, zodat er tijd overblijft voor sportactiviteiten, vrijwilligerswerk of een purpose die de jongeren voor zichzelf definiëren? Dat zijn vragen die de nieuwe generatie zich stelt.

Heel wat jongeren komen met moeite rond: volgens de Global 2023 Gen Z and Millenial Survey van Deloitte kampen één op twee post-millenials vandaag met chronisch geldgebrek. Tegelijkertijd stijgt de vraag naar arbeidskrachten, waardoor jongeren in de driver’s seat zitten wanneer verloning aan bod komt in sollicitatiegesprekken. Hogere lonen zijn dan ook schering en inslag.

Verloning wordt steeds flexibeler. In de VS worden werknemers tweewekelijks uitbetaald. Het Amerikaanse personeel dat werkt in het bedrijf van mijn toekom-stige schoonzoon dringt zelfs aan om over te schakelen van een tweewekelijkse naar een wekelijkse verloning. Gaan maandelijkse loonbriefjes ook in België op de schop? Evolueren we ook hier naar een verloning op wekelijkse basis, per dag of zelfs onmiddellijk na een prestatie?

We evolueren ook steeds meer naar gedeeltelijke betalingen in natura: een uitbreiding van maaltijdcheques en ecocheques naar mobiliteits­budgetten voor multimodale transportmiddelen, sport- en gezondheids­cheques, opleidingsvergoedingen, cultuur- en museumpassen, vakantiecheques …

Creatieve HR-managers kunnen nog heel wat verloningen in natura bedenken om werk­nemers aan de organisatie te binden.
Flexibiliteit is geen hol begrip meer, maar vertaalt zich in heel wat nieuwe toepassingen om jonge werknemers tevreden te houden. Ontworpen op maat van het individu, zal die flexibilisering echter een groot aanpassingsvermogen vergen van werkgevers en hun HR-teams.

XX FOTO 14 17 INTERVIEW BOEKENCOVER Bert Van Thilborgh

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER