Welzijn bij Mobile Vikings: meten, weten en vooral doen

De #ZigZagHR ZoHRo Awards voor Wellbeing zetten elk jaar organisaties in de kijker die welzijn structureel verankeren. Mobile Vikings – bekend als dé telecom-challenger – stond in 2025 op de shortlist. Intussen maken ze deel uit van Proximus, maar hun rebelse DNA en motto “Viking First” blijven overeind.

Bij Mobile Vikings betekent Viking First niet alleen dat de klant centraal staat, maar ook de medewerker. “Tevreden medewerkers zorgen voor tevreden klanten,” zegt HR-directeur Sofie Van Eemeren. En dat maken ze waar met een opvallend directe aanpak: elke maand vullen medewerkers een vragenlijst met vijftig items in. Die resultaten verdwijnen niet in een lade, maar worden onmiddellijk door de teams zelf opgevolgd.

Het gevolg? Heel concrete ingrepen: extra aanwervingen om de workload te verlagen, taken outsourcen waar nodig, nieuwe carrièrepaden in customer care en gerichte coaching. Dat alles zorgt voor stijgende engagement scores, sterkere teams en kortere groeipaden.

Van rebelleren naar anders doen

Mobile Vikings begon in 2007 als de rebelse uitdager van de telecomwereld. Vandaag omschrijven ze zichzelf liever als “anders-doeners” dan als rebels. Sofie legt uit: “Iedereen mag bij ons zichzelf zijn. Er mag een hoekje af zijn. Het draait om inclusiviteit, belonging en samen bijdragen aan een groter geheel.”

Die visie is stevig verankerd in het HR-beleid. Het welzijnsprogramma draait rond dialoog, betrokkenheid en eigenaarschap. Niet top-down, maar bottom-up: medewerkers geven zelf input en zien dat er daadwerkelijk iets gebeurt met hun feedback.

Meten, weten en vooral: doen

Waar veel bedrijven één keer per jaar een survey doen, kiest Mobile Vikings bewust voor maandelijkse metingen. Dat klinkt zwaar, maar door transparant te communiceren en telkens acties terug te koppelen, blijft het levendig.

“Engagement is een dialoog, tweerichtingsverkeer,” vertelt Sofie. “Als medewerkers input geven, moeten we daar iets mee doen. En dat zien ze. Dat motiveert hen om elke maand opnieuw eerlijk te antwoorden.”

Het ritme is hoog, maar levert ook snelheid op: problemen worden sneller gespot en opgelost.

Moeilijke knopen durven doorhakken

Opvallend is dat welzijn bij Mobile Vikings niet alleen over zachte initiatieven gaat. Soms betekent het ook harde keuzes maken. Sofie: “We hebben geleerd dat welzijn ook vraagt om grenzen te stellen. Niet iedereen past bij het Viking-DNA. Door duidelijke verwachtingen te stellen en soms afscheid te nemen, is de accountability omhooggegaan en is de teamdynamiek sterker geworden.”

Dat evenwicht – zorg én duidelijkheid – maakt deel uit van hun volwassenwording als scale-up.

Vieren, verbinden en groeien

Naast surveys en knopen doorhakken draait welzijn bij Mobile Vikings ook om plezier en trots. Successen worden zichtbaar gemaakt en gevierd – of het nu gaat om het binnenhalen van de 500.000ste klant of een driedaagse teambuilding in Frankrijk.

“We maken onze cijfers super zichtbaar en vieren als we doelen bereiken. Dat zorgt voor verbondenheid en teamspirit,” zegt Sofie.

Lessen voor scale-ups en HR-teams

  • Het welzijnstraject van Mobile Vikings bevat waardevolle lessen voor andere organisaties, zeker voor scale-ups die snel groeien:
  • Meet vaker en korter op de bal – één survey per jaar is te weinig.
  • Maak van engagement een dialoog – toon medewerkers dat hun input tot actie leidt.
  • Durf moeilijke knopen door te hakken – welzijn is ook grenzen stellen.
  • Maak successen zichtbaar en vier ze samen – dat versterkt verbondenheid.
  • Hou het praktisch en hands-on – welzijn werkt pas als je het echt doet.

Uitnodiging

De #ZigZagHR ZoHRo Awards tonen elk jaar hoe organisaties – groot én klein – welzijn verankeren in hun cultuur. Mobile Vikings bewijst dat je ook als challenger en scale-up een eigen pad kan volgen en toch impact kan maken.

Wil jouw organisatie volgend jaar ook erkenning krijgen voor jullie welzijnsaanpak?

Dien je case in voor de volgende editie van de #ZigZagHR ZoHRo Awards voor Wellbeing en inspireer de HR-community met jouw verhaal.

Bekijk of beluister hier de podcast met Sofie Van Eemeren

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER

Schrijf je in op de #ZigZagHR-Nieuwsbrief

  • Iedere dinsdagochtend om 8u00 in jouw mailbox
  • Ideeën, inspiratie, best & next practices over (de toekomst van) HR
  • Waarmee jij aan de slag kan in jouw organisatie of HR team