Het aantal werknemers dat ziek thuiszit met een burn-out is in drie jaar met 66 procent toegenomen. Wie een burn-out heeft, blijft bovendien almaar vaker langdurig thuis. Dat blijkt uit een analyse van de Onafhankelijke Ziekenfondsen, dat is op zijn minst gezegd bijzonder zorgwekkend.
Werkgevers die talent willen aantrekken en dat talent ook willen (gezond) (be)houden, zullen dus meer dan ooit moeten inzetten op gezondheid en (mentaal) welzijn. Wie er echt wil uitspringen, komt er niet meer met het aanbieden van een gewone hospitalisatieverzekering.
Bij Alan gaan ze in ieder geval een aantal stappen verder en willen ze gezondheidszorg persoonlijker en toegankelijker maken met een digital-first aanbod aan gezondheidsverzekeringen voor bedrijven. Daarmee zijn ze de eerste (B2B) health benefits aanbieder in België.
Wat Airbnb en Spotify doen voor vakantiebestemmingen en muziek, doet Alan zijn de gezondheid. En gezondheid staat hoog op de agenda bij Belgische werkgevers en HR: voor 84% van de HR managers zijn well-being en mentaal welzijn zelfs topprioriteit. Dat blijkt althans uit de Vlerick HR barometer.
Een podcast over het belang van een holistische en preventieve visie op gezondheid dus, het is niet genoeg om enkel ‘curatief’ te werken, je moet inzetten op alle aspecten van gezondheid en mentaal welzijn. Daarover hebben we het in deze episode van Brainpickings met Ella Ameye, digital health enthusiast bij Alan.
Veel kijk- en luisterplezier!
💡 TIP: lees hieronder het interview met Cedric De Vleeschauwer, General Manager Alan België.