Waar blijven de pioniers van HR?

Christophe Vanden Eede is Global Head of Talent Management bij bpost Group International. Hij zoekt elke maand inspiratie voor HR-professionals vanuit andere profielen. Aan welke profielen kunnen we ons als HR-­professionals het best spiegelen om relevant te blijven?

De afgelopen 10 maanden nam hij ons mee op zijn zoektocht langs allerlei profielen en kwam tot een aantal conclusies.

HR is een vak apart.

De laatste jaren is er zo’n specialisatie opgetreden dat het quasi on­­mogelijk is om volledig mee te zijn. De problemen die we moeten aanpakken, worden steeds complexer en dwingen ons om crossfunctioneel samen te werken, zoals in de bouw of zorgverlening. Multi-inzetbaarheid heeft heel wat voordelen, zeker in kleinere HR-afdelingen. Er is geen one size fits all.

Als HR beheren wij de belangrijkste bron van een organisatie: de mensen.

En een groep mensen vormt een heel eigen ecosysteem, waarin elke interventie allerlei gevolgen met zich meebrengt. Net als boswachters moeten we dat systemisch benaderen. Naast de interactie tussen de mensen, spelen ook de omgeving, tijd en andere factoren daar mee op in. Zelfs al ben je gespecialiseerd in een bepaald domein, dan nog zal je moeten begrijpen hoe alles past in het grotere geheel en hoe dat in de toekomst kan evolueren.

Kleine zelfstandigen zoals kappers en bakkers hebben het belang van gepersonaliseerde klantenrelaties al langer begrepen. Mensen vergeten een overdaad aan benefits, mooie campagnes of blitse leerplatformen, maar vergeten nooit hoe ze zich voelden op de belangrijkste momenten, zoals bij hun aanwerving, hun eerste kind of toen ze het bedrijf verlieten. Die momenten zorgen ervoor dat ze zich op hun plaats voelen en willen blijven, terugkomen en reclame maken voor je bedrijf.

Dankzij nieuwe technologieën kunnen we die momenten personaliseren. Daarin schuilt echter het gevaar van volledige dehumanisering van de relatie. Je als HR achter een muur van chatbots en algoritmes verstoppen, is dan ook gedoemd om te mislukken.

Probeer als een kunstenaar nieuwe technieken uit. Steal with pride!

Heel wat concepten die nu in zwang zijn in HR, werden jaren geleden al uitvoerig getest in andere disciplines, zoals in IT of marketing. Denk aan customer experience, SEO, design thinking, agile way of working … We lijken als HR steeds weer achterop te hinken en hebben moeite om dergelijke concepten met volle goesting te omarmen.

Waar blijven de pioniers van HR?
Wanneer ontwikkelen wij een NPS-score, ROI of Scrum die door andere vakgebieden gekopieerd worden?

Als er iets is dat ik overhoud aan deze zoektocht, dan is het dat we als HR fierder mogen zijn op hetgeen we (kunnen) betekenen in een organisatie. Laten we alle valse bescheidenheid naast ons neerleggen, de spotlights opzoeken en duidelijk maken welke toegevoegde waarde HR brengt.

It’s a great time to be in HR!

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER