Velcro bedrijven: Op zoek naar de plakfactor

Heb je De plakfactor (Made to Stick) gelezen van Dan en Chip Heath? Het boek dateert van 2007 en de marketeer in mij heeft er destijds uit geleerd welke principes je best toepast als je wil dat ideeën blijven plakken: je idee moet eenvoudig en concreet zijn, het moet onverwacht zijn en mensen nieuwsgierig maken, het moet geloofwaardig zijn, emotie oproepen en mensen moeten zich ermee kunnen identificeren. Ja, storytelling was toen al een techniek in marketing en communicatie. Klinkt eenvoudig? Dat is het duidelijk niet, kijk maar eens om je heen…

Ik heb het boek herlezen omdat ik op zoek was naar inspiratie hoe je medewerkers weer aan boord kan krijgen, want dat blijkt een uitdaging in de meeste bedrijven waar ik langs kom. The Great Resignation speelt hier vooralsnog niet, The Great Reboarding wel. Heel wat professionals hebben de afgelopen twee jaar hun werk rond hun leven georganiseerd en niet andersom, zoals ze dat voordien moesten doen. Wie kon telewerken, wil dat nu blijven doen. We hebben de connectie met ons gezin verbeterd, maar de connectie met het bedrijf zijn we wat kwijtgeraakt. Dat heeft niets te maken met al dan niet terugkeren naar kantoor. Hoewel, het mag ondertussen wel duidelijk zijn dat 100% remote werken niet de beste optie is.

Wat als we het idee van De plakfactor kunnen toepassen op dit HR vraagstuk? Het boek van de broers Dan en Chip Heath biedt heel wat tips die kunnen helpen om aandacht te krijgen voor je boodschap, om te zorgen dat medewerkers je boodschap begrijpen en onthouden, dat ze het bovendien met je eens zijn, dat ze er zelfs warm van worden én dat ze ernaar handelen. Er komt wel wat vertaalwerk bij kijken, want het boek is geschreven voor marketeers en communicatieprofessionals, niet voor HR. Een fluitje van een cent voor de echte #ZigZagHR professionals natuurlijk, die ondertussen al geleerd hebben om over het muurtje te kijken…

Zoek eerst naar de kern van je verhaal: wat is het allerbelangrijkste dat je wil meegeven om mensen te (re)connecteren met je bedrijf? Wat maakt dat jouw verhaal zal blijven plakken? Wat maakt dat mensen bij jou willen blijven plakken? Een tip: gebruik geen snellijm. Want snellijm heeft de eigenschap dat slechts enkele druppels zorgen voor een sterke verbinding die nooit meer lost. Op langere termijn is dat niet altijd de beste oplossing. Beter om velcro of klittenband te gebruiken. Die verbinding is uitermate sterk, maar biedt meer flexibiliteit en dat is toch wat mensen vandaag willen?

Lesley Arens

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER