Thuiswerk is een blijver. Of niet?

Voor werkgevers en HR brak post corona een bijzonder boeiende periode aan, een van testen en bijleren met kansen om na te denken over hoe we anders kunnen samenwerken. In interviews delen we getuigenissen over prachtige kantoorpanden waar medewerkers elkaar spontaan ontmoeten, brainstormen, maar off the record horen we ook andere verhalen en geleidelijk aan neemt de bezorgdheid toe dat (te veel) thuiswerk zich vertaalt in een gebrek aan betrokkenheid, dalende productiviteit, barsten in de work-life balance,…

Als het van de werknemers afhangt is thuiswerk alvast een blijver, bij voorkeur zonder een vaste regeling. Dat bleek uit nagenoeg elk onderzoek dat post corona verscheen.

Maar het is niet omdat werknemers thuiswerk doorgaans positief waarderen dat alles optimaal verloopt. Uit onderzoek van Acerta bleek bijvoorbeeld dat 4 op de 10 werknemers de indruk hebben dat ze thuis minder bijleren. Daarnaast hebben 8 op de 10 veel minder contact met collega’s en bijna 6 op de 10 minder contact met hun leidinggevende. 6 op de 10 geven ook aan meer uren te werken als ze thuis zijn dan op kantoor.

Ondertussen hebben heel wat bedrijven – ook in België – hun kantoorruimte heringericht, vaak aanzienlijk verminderd, ervan uitgaande dat thuiswerken een blijver is en dat flexwerken en thuiswerken de norm worden. Maar is dat wel zo? En als dat zo is? Worden het bedrijf, de medewerkers en de klanten daar effectief beter van?

Het Amerikaanse Zoom verstrakte deze week de thuiswerkregels voor zijn personeel. Werknemers die op minder dan 80 kilometer van het werk wonen, zijn voortaan verplicht om minstens twee dagen per week naar kantoor te komen. Daarmee komt het bedrijf terug op zijn eerdere beleid waarbij medewerkers onbeperkt van thuis uit kunnen werken. Eerder dit jaar legden ook Disney, Apple, Uber en Snap striktere regimes op. Het personeel bij Zoom is alvast not amused, experts geven Zoom dan weer gelijk.

>> Wat vind jij?
>> Vul de poll in en join the conversation op LinkedIn

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER