Stages als ontwikkelingstool voor jongeren én voor medewerkers!

In de kop van de Antwerpse haven zijn 3500 medewerkers aan de slag op de site van BASF. De Duitse chemiereus is een gegeerde werkgever en toch blijft er een permanente nood aan technisch geschoolde profielen. De oplossing? Daarvoor ging collega Wieland De Hoon langs bij recruitmentverantwoordelijke Katrien Dingemans en L&D Manager Alain Molinard. Zij lichten toe hoe samenwerken met scholen en de buitenwereld binnenbrengen drempels wegwerkt voor een inclusiever en efficiënter aanwervingsbeleid.

“We create chemistry for a sustainable future.” De slogan van BASF ademt duurzaamheid én die zit ook in de manier waarop het bedrijf met (toekomstige) medewerkers omgaat. Het onderwijs speelt er een essentiële rol in. Katrien Dingemans, ook verantwoordelijk voor werkplekleren en onderwijs, licht toe:

“De instroom van nieuwe medewerkers begint bij de scholen. Onze naamsbekendheid zetten we voor hen extra in de verf via werkplekleren en gelijkwaardige partnerschappen. Dat is een belangrijk kanaal om hooggeschoolde technici te bereiken om hier procesoperator, technieker of ingenieur te worden.”

Kandidaten stromen in vanuit het secundair onderwijs, als professionele bachelor en als universitair. “In onze relaties met scholen mikken we op de korte en lange termijn. Langetermijn zijn bijvoorbeeld onze stages voor TSO’ers om hen te laten proeven van jobmogelijkheden in de industrie. Wij hopen dan dat ze een STEM-richting kiezen als professionele bachelor of master. Die twee weken stage maken echt een verschil. Hetzelfde doen we nu voor ASO-leerlingen. Sommigen heroriënteren echt hun studiekeuze”, getuigt Dingemans.

BASF stemt het stageaanbod zelfs af op de noden van het onderwijs. “Scholen willen vooral véél stageplaatsen. We boden er vroeger een 60-tal per jaar aan. En voor jongeren uit beroepsrichtingen zijn we in gesprek gegaan met onze contractoren. Zij hebben kandidaten nodig uit beroepsgerichte opleidingen zoals lassen, draaien en frezen. Ze bieden nu op onze site stageplaatsen aan voor deze leerlingen.”

Ook qua didactisch materiaal draagt BASF een steentje bij: “Materiaal dat we niet meer operationeel gebruiken, reinigen we en schenken we aan de scholen. Intussen organiseren we ook duaal leren. Het lerarentekort in de STEM-richtingen vangen we mee op door ingenieurs enkele uren per week voor de klas te laten staan, net zoals onze ingenieurs soms gastdocent zijn aan de universiteit.”

“Die stageplaatsen hebben natuurlijk ook impact op de werknemers”, merkt L&D Manager Alain Molinard op. “Mentor moet je willen zijn. Tijd vrijmaken lukt alleen als je gemotiveerd bent, met jonge mensen kan omgaan, en kennis correct wil én kan overbrengen. Inhoudelijk noch didactisch kan je dat zomaar aan iedereen toevertrouwen.”

Maar wie zich engageert als mentor, houdt daar graag zelf iets aan over.

“Daarom zorgden we met opleidingspartners voor mentoropleidingen. Onze stagebegeleiders krijgen via training inzicht in pedagogie en didactiek. De generatiekloof maakt ook een traject rond omgaan met verschillende generaties nodig.”

Je leest het volledige interview met recruitmentverantwoordelijke Katrien Dingemans en L&D Manager Alain Molinard deze maand in #ZigZagHR!

Abonneer je hier!

#ZigZagHR cover september 2021 - leren en ontwikkelen - jan heyvaert

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER