Spelen werkt

Behoor jij tot de lean-back- of de lean-forward-generatie? De eerste is niet opgegroeid met interactieve media zoals computers en smartphones. In hun jeugdjaren werden media louter achterovergeleund gebruikt: lezend, luisterend of tv-kijkend. De tweede vindt nieuws ontvangen te eenzijdig, zij is gewend (en verslingerd) aan interactie, terugpraten en zelf opzoeken.

Dat heeft grote gevolgen op het leerproces. Heeft je doelgroep de kaap van de 55 gerond, kan je nog altijd gebruikmaken van games, maar misschien is het wel raadzaam er in dat geval wat meer lineariteit in te stoppen en duidelijker te zijn over je doelen.

Uiteraard behoort het kennen van je cursisten tot de fundamentele opdracht van een lesgever of trainer. Maar wie je ook voor jou hebt, een spelelement in je opleidingen brengen, is altijd mooi meegenomen. Of dat nu een digitale game of desnoods Lego-blokjes zijn, maakt niet uit. Als het maar bijdraagt tot het motiveren van je cursisten én het efficiënter overbrengen van je inhoud.

Maar hoe injecteer je het spelen in het leren op het werk? En hoe zorg je ervoor dat je de bal niet misslaat?

De antwoorden vinden we in Spelen werkt, net zoals onze inleiding over de generatiekloof. De Nederlanders Karen Sikkema en Michiel van Eunen beperken zich niet tot een bepaald aspect of spel, ze zorgen voor overzicht en inzicht.

Zowel een praktisch stappenplan, theorieën om je keuzes te onderbouwen, als modellen om ze te kaderen, passeren de revue, dit alles doorspekt met de nodige voorbeelden. Na dit boek kan game-based learning je niet meer afschrikken.

Vergeet evenwel nooit je spel te testen. Het zal je maar overkomen dat niemand er zin in heeft. En steevast is er wel iemand tuk op het om zeep helpen van je spel. Zorg dus voor testspelers die je durven wijzen op denkfouten en saaie momenten. Rest nog de vraag of je de spelers vooraf moet inlichten wat ze precies gaan leren. De auteurs doen dat liever niet, zodat de cursisten de obstakels vanuit hun kennis, impulsen en gedrag willen overwinnen.

Daartoe hebben ze het PLAY-model ontwikkeld:

  • Play: speel het spel.
  • Learn: leer in het spel.
  • Apply: pas de kennis en vaardigheden toe op situaties buiten het spel (bijvoorbeeld tijdens een reflectieronde na afloop).
  • Yield: word je bewust van de kennis, vaardigheden of andere zaken die het spel je hebben opgeleverd.

+++

Uitgeverij BigBusinessPublishers
222 blz., € 28,50

XX FOTO 78 BOEKENCOVER Spelen werkt

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER