PARTNERCONTENT

Sales Talents vindt het talent en overtuigt hen

Reken maar dat covid-19 de arbeidsmarkt pittig heeft opgeschud en dat dit ook een stevige weerslag heeft op de markt van werving en selectie van salesprofielen. Wil dit zeggen dat de kwalitatieve salestijgers en customer care consultants nu voor het grijpen liggen? Nee, talent blijft schaars. Hoe kan je dat talent dan wel vinden, aanspreken en overtuigen?

“De schok in de beginfase van de coronapandemie mag dan groot zijn geweest, al snel kwam er weer een heropleving. Sinds september vorig jaar zien we de markt alweer aantrekken. Meer nog, begin 2021 hadden we meer openstaande vacatures en projectopdrachten dan voor de uitbraak”, geeft Eugenie Nijhuis, General Manager van Sales Talents, aan. “Goede kandidaten vinden en over de streep trekken, blijft even moeilijk als in het nabije verleden. Meer nog, topkandidaten zijn vaak aan de slag en aarzelen nu net een tikkeltje langer dan voordien om van job te wisselen. De war for talent is dus nog even actueel en zeker niet gestreden.”

Intelligente systemen ondersteunen speurtocht naar talent

Hoe ze bij Sales Talents er dan toch in slagen kleppers aan te trekken? “Al enige tijd zetten we in op nieuwe manieren van rekruteren. Onze rekruteringsmethodes zijn de voorbije periode stevig geëvolueerd. De basis vormt ons performant ATS (Applicant Tracking System) met meer dan 100.000 salestalenten. Een kwalitatieve vijver om in te vissen. Deze database combineren we met ons CRM, waarin we de vacatures registreren. Op die manier kunnen we razendsnel matchen op het vlak van hard skills.”
Dat is uiteraard maar één deel van de puzzel, stipt Eugenie Nijhuis aan: “Artificiële intelligentie laat ons toe ook te matchen op de zogenaamde soft skills. Denk maar aan communicatie, samenwerking, creativiteit en leiderschap. Elke klant is anders en onze systemen laten toe net die parameters in te stellen die onze klant belangrijk vindt.”

Een persoonlijk interview blijft belangrijk

Standaardtesten, daar maak je vandaag de dag het verschil niet meer mee. “Naast onze eigen salestest, gebruiken we recent ook een state of the art persoonlijkheidstest”, merkt Eugenie Nijhuis op. “Uit deze test kunnen we voorkeursgedrag afleiden, de kernvaardigheden en de belangrijkste motivatoren. Zo krijgen we een compleet beeld van elke kandidaat in onze database.”

“Het spreekt voor zich dat een persoonlijk interview nog altijd leidend blijft, maar de technologie laat ons wel toe deze informatie stevig te verrijken. Het blijft gelukkig wel een mensenbusiness en dat zal er nooit uitgaan”, glimlacht Eugenie Nijhuis.

Blijvend investeren in eigen mensen en merk

Een andere factor die zeker een verschil maakt in de strijd om talent? “We investeren als onderdeel van House of Talents zwaar in onze eigen mensen. Onze consultants moeten simpelweg de beste op de markt zijn. We voorzien dan ook heel wat opleidingen en maken geen compromissen op het vlak van onze vier kerncompetenties: communicatief/assertief, commercieel/klantgericht, resultaatgericht/actiegericht en building trust. Over dat geheel gooien we ook nog een flinke saus teambuilding. We vinden het belangrijker dan ooit dan onze mensen één team vormen. Het uitwisselen van informatie, verbinden en transparant communiceren zit in onze bloedbanen.”

Een krachtige en herkenbare employer branding zorgt ervoor dat talent ook de weg vindt naar de jobs van House of Talents. “We investeren heel wat in onze zichtbaarheid, ook op social media. We gaan daarbij uit van het credo: meten is weten. Via data-analyse weten we perfect welke kandidaten we via specifieke kanalen bereiken. Kennis waar ook onze klanten van profiteren”, besluit Eugenie Nijhuis.

XX FOTO 78 79 EXPERT Sales Talents Duo
XX FOTO 78 79 EXPERT Sales Talents LOGO 02
Lees verder

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER