In een voortdurend evoluerende marketing- en communicatiesector is het een kwestie van sturen en bijsturen om relevant te blijven. “Wij kiezen hierin resoluut voor experts en expertises, voor mensen en vakmanschap. Hebben we altijd gedaan, zullen we altijd doen,” zegt CEO Tom Van den Bergh. Die keuze krijgt vandaag een nieuwe naam: de agencygroep rond RCA en HeadOffice gaat voortaan door het leven als Friends of Cartel.
Cartel Agency wordt het lead agency van de groep — naast vier gespecialiseerde bureaus.
“Afscheid nemen van een sterk merk doe je niet licht. RCA heeft een stevige identiteit opgebouwd. Maar het momentum is er. Het samengaan met HeadOffice en de participatie van Glowi – intussen bijna een jaar geleden – hebben een nieuw hoofdstuk ingezet. Nu zetten we de volgende stap, onder een nieuwe vlag. Of beter gezegd: onder nieuwe vlaggen,” zegt Tom Van den Bergh.
Cartel Agency wordt het lead agency binnen Friends of Cartel. Hier bouwen ze merken en campagnes over sectoren heen, door expertises en services binnen de groep slim te combineren. Klanten zoals Wibra, BelOrta, Het Poetsbureau, CM en Opgroeien (Vlaamse Overheid) vertrouwen op dit collectieve vakmanschap.
Friends of Cartel: een platform voor gespecialiseerde bureaus
Met Friends of Cartel geven ze de ruimte aan onze expertcenters om te groeien onder hun eigen naam. Want specialisatie verdient zichtbaarheid. En een eigen merkidentiteit maakt sterker.
Naast Cartel Agency zijn dit de vier vrienden waarmee ze van start gaan:
- Cartel Works — voor alles wat draait rond employer branding en recruitmentmarketing.
- HeadOffice — voor contentmarketing en custom publishing.
- Lex&Turner — voor branding en design met karakter.
- RCA PR — voor PR in alle vormen: corporate en lifestyle, influencer marketing en crisiscommunicatie. Zij nemen ook de eervolle taak op zich om de RCA-erfenis levend te houden.
Waarom ‘Cartel’?
Cartel is een woord met gelaagdheid. Latijns van oorsprong. In onze taal klinkt het als ‘gilde’. Of, voor sommigen, met een scherp randje. “Oorspronkelijk betekent het een samenwerking. Een vereniging van vakmensen. En dat is exact wat ze zijn: een collectief van jonge wolven en doorwinterde experten. Mensen die kiezen voor het metier. Voor het ambacht van merken, marketing en communicatie,” licht Tom Van den Bergh toe.
Meer dan een naamsverandering.
Nomen est omen: een nieuwe naam is een krachtig signaal. Het markeert een nieuw hoofdstuk. Een bewuste stap vooruit. Om onze bureaus te versterken. Om talent aan te trekken én ruimte te geven. Om het verschil te maken in een sector waar inhoud, creativiteit en strategie samen het verschil maken.