Hoe kan De Lijn zich onderscheiden in een competitieve arbeidsmarkt? Met die vraag schakelde de openbare vervoermaatschappij Randstad Group in. Samen brachten ze in kaart wat de organisatie echt uniek maakt, en werkten ze een authentieke en gedragen Employer Value Proposition (EVP) uit.
Uitdaging: de kloof tussen perceptie en realiteit overbruggen
Ann Vermeersch, strategisch adviseur Randstad Talent Advisory: “De Lijn is een sterk merk, maar wordt als werkgever vaak anders extern gepercipieerd dan intern beleefd. Er was nood aan een helder, geformaliseerd Employer Value Proposition (EVP). Een EVP dat niet alleen richting geeft aan externe communicatie, maar ook intern en organisatiebreed gedragen wordt. Als medewerkers zich herkennen in het verhaal, wordt dat EVP een authentieke, krachtige en geloofwaardige boodschap voor de buitenwereld.”
“De uitdaging was dus dubbel: de juiste talenten aantrekken en het interne engagement versterken om die talenten ook te behouden. Rekrutering én retentie.”
Aanpak: waarden als bouwstenen voor het EVP
“We hebben het ontwikkelen van een EVP projectmatig aangepakt. Eerst hebben we samen met de sponsor een multidisciplinaire stuur- en projectgroep samengesteld, met mensen van HR en Operaties. In een kick-off informeerden we alle leden van de stuur- en projectgroep over (op basis van het Randstad ‘employer brand’-onderzoek) en onze werkwijze om het EVP te ontwikkelen. Daarna hebben we met de projectgroep de waarden van De Lijn in beeld gebracht en vertaald naar ‘gifts’ voor de medewerker. We hebben ook gekeken naar een aantal doelgroepen: chauffeurs, technici en bedienden. Waren er andere of aanvullende bouwstenen nodig voor deze doelgroepen?”
“Na deze top-down oefening om de bouwstenen van het EVP te formuleren, heeft de stuurgroep die bouwstenen gevalideerd. In deze fase werden ook focusgroepen samengesteld. Via deze focusgroepen wilden we nagaan hoe de medewerkers De Lijn beleven als werkgever. We hebben doelbewust focusgroepen georganiseerd voor verschillende rollen en verschillende hiërarchische niveaus. Elke focusgroep telde minstens 12 tot 20 medewerkers, met een mix in anciënniteit en regio’s.”
“Met elke focusgroep hebben we een workshop van een halve dag gehouden. Wat waarderen medewerkers bij De Lijn? Waarom blijven ze? Wat vinden ze minder goed? We wilden nagaan in hoeverre de bouwstenen voor het EVP aansluiten bij wat medewerkers zelf ervaren en belangrijk vinden. Hoe herkenbaar en relevant zijn die bouwstenen voor hen? De input uit de focusgroepen helpt ons om eventuele verschillen bloot te leggen tussen het top-down verhaal en wat er bottom-up leeft.”
“Die analyse was de basis voor ons advies aan De Lijn. Welke bouwstenen herkennen, erkennen en beleven de medewerkers voldoende positief? Dat zijn de bouwstenen die overeind blijven voor de Employer Value Proposition. Welke bouwstenen moeten HR en leiders versterken en nog beter verankeren in de talent journey? Welke laat de organisatie beter helemaal weg in haar EVP. Dat EVP moet authentiek en geloofwaardig zijn: wat je belooft als werkgever moet je ook waarmaken.”
Impact: een sterkere identiteit en trots
“De Lijn heeft vandaag een organisatiebreed gedragen Employer Value Proposition (EVP) uitgewerkt. Het participatieve proces was daarin een belangrijke stap, het gaf de medewerkers een signaal van waardering. De eindvalidatie door het to management wordt binnenkort verwacht.”
“De volgende stap is het EVP tot leven brengen binnen de organisatie. Sterke interne communicatie zorgt ervoor dat iedereen het verhaal kent, voelt én vertelt. Leiderschap speelt daarin een sleutelrol. In een volgende fase wordt de externe communicatie voorbereid. Die staat gepland voor 2026. De volgorde is een bewuste keuze. Employer branding start intern. Je moet eerst de interne geloofwaardigheid opbouwen, de bouwstenen van het EVP moeten duidelijk verankerd zijn in de totale talent lifecycle (instroom, doorstroom, uitstroom). Ze fungeren als het ware als een kompas voor het HR-beleid, met een sterke invloed op zowel de retentie als acquisitie van medewerkers.”





