Randstad en De Lijn: een authentiek en gedragen Employer Value Proposition bouwen

Samenvatting

Randstad Group en De Lijn deelden op het #ZigZagHR Forum hoe ze samen een authentiek en gedragen Employer Value Proposition (EVP) ontwikkelden dat de kloof tussen perceptie en realiteit als werkgever overbrugt. Via een projectmatige en participatieve aanpak – met input van management, HR, operationele teams en tientallen focusgroepen – werden de waarden van De Lijn vertaald naar concrete “gifts” voor medewerkers. Dat leidde tot een EVP dat niet enkel helpt om nieuw talent aan te trekken, maar ook bestaande medewerkers sterker verbindt en trots maakt. De Lijn bewijst dat employer branding begint van binnenuit, met een EVP dat fungeert als kompas voor het hele HR-beleid.

Het #ZigZagHR Forum is het nieuwe, frisse HR-event waar HR-professionals leren uit onderzoek, de praktijk én van elkaar.

Hoe kan De Lijn zich onderscheiden in een competitieve arbeidsmarkt? Met die vraag schakelde de openbare vervoermaatschappij Randstad Group in. Samen brachten ze in kaart wat de organisatie echt uniek maakt, en werkten ze een authentieke en gedragen Employer Value Proposition (EVP) uit.

Uitdaging: de kloof tussen perceptie en realiteit overbruggen

Ann Vermeersch, strategisch adviseur Randstad Talent Advisory: “De Lijn is een sterk merk, maar wordt als werkgever vaak anders extern gepercipieerd dan intern beleefd. Er was nood aan een helder, geformaliseerd Employer Value Proposition (EVP). Een EVP dat niet alleen richting geeft aan externe communicatie, maar ook intern en organisatiebreed gedragen wordt. Als medewerkers zich herkennen in het verhaal, wordt dat EVP een authentieke, krachtige en geloofwaardige boodschap voor de buitenwereld.”

“De uitdaging was dus dubbel: de juiste talenten aantrekken en het interne engagement versterken om die talenten ook te behouden. Rekrutering én retentie.”

Aanpak: waarden als bouwstenen voor het EVP

“We hebben het ontwikkelen van een EVP projectmatig aangepakt. Eerst hebben we samen met de sponsor een multidisciplinaire stuur- en projectgroep samengesteld, met mensen van HR en Operaties. In een kick-off informeerden we alle leden van de stuur- en projectgroep over (op basis van het Randstad ‘employer brand’-onderzoek) en onze werkwijze om het EVP te ontwikkelen. Daarna hebben we met de projectgroep de waarden van De Lijn in beeld gebracht en vertaald naar ‘gifts’ voor de medewerker. We hebben ook gekeken naar een aantal doelgroepen: chauffeurs, technici en bedienden. Waren er andere of aanvullende bouwstenen nodig voor deze doelgroepen?”

“Na deze top-down oefening om de bouwstenen van het EVP te formuleren, heeft de stuurgroep die bouwstenen gevalideerd. In deze fase werden ook focusgroepen samengesteld. Via deze focusgroepen wilden we nagaan hoe de medewerkers De Lijn beleven als werkgever. We hebben doelbewust focusgroepen georganiseerd voor verschillende rollen en verschillende hiërarchische niveaus. Elke focusgroep telde minstens 12 tot 20 medewerkers, met een mix in anciënniteit en regio’s.”

“Met elke focusgroep hebben we een workshop van een halve dag gehouden. Wat waarderen medewerkers bij De Lijn? Waarom blijven ze? Wat vinden ze minder goed? We wilden nagaan in hoeverre de bouwstenen voor het EVP aansluiten bij wat medewerkers zelf ervaren en belangrijk vinden. Hoe herkenbaar en relevant zijn die bouwstenen voor hen? De input uit de focusgroepen helpt ons om eventuele verschillen bloot te leggen tussen het top-down verhaal en wat er bottom-up leeft.”

“Die analyse was de basis voor ons advies aan De Lijn. Welke bouwstenen herkennen, erkennen en beleven de medewerkers voldoende positief? Dat zijn de bouwstenen die overeind blijven voor de Employer Value Proposition. Welke bouwstenen moeten HR en leiders versterken en nog beter verankeren in de talent journey? Welke laat de organisatie beter helemaal weg in haar EVP. Dat EVP moet authentiek en geloofwaardig zijn: wat je belooft als werkgever moet je ook waarmaken.”

Impact: een sterkere identiteit en trots

“De Lijn heeft vandaag een organisatiebreed gedragen Employer Value Proposition (EVP) uitgewerkt. Het participatieve proces was daarin een belangrijke stap, het gaf de medewerkers een signaal van waardering. De eindvalidatie door het to management wordt binnenkort verwacht.”

“De volgende stap is het EVP tot leven brengen binnen de organisatie. Sterke interne communicatie zorgt ervoor dat iedereen het verhaal kent, voelt én vertelt. Leiderschap speelt daarin een sleutelrol. In een volgende fase wordt de externe communicatie voorbereid. Die staat gepland voor 2026. De volgorde is een bewuste keuze. Employer branding start intern. Je moet eerst de interne geloofwaardigheid opbouwen, de bouwstenen van het EVP moeten duidelijk verankerd zijn in de totale talent lifecycle (instroom, doorstroom, uitstroom). Ze fungeren als het ware als een kompas voor het HR-beleid, met een sterke invloed op zowel de retentie als acquisitie van medewerkers.”

Maak kennis met Randstad Group

Over Randstad en De Lijn

Randstad Group is een wereldwijde marktleider in de HR-dienstverlening. Het bedrijf ondersteunt organisaties bij het vinden van de juiste talenten en helpt mensen bij het vinden van passend werk. Randstad talent advisory is een gespecialiseerde divisie binnen Randstad groep die organisaties helpt hun menselijk kapitaal te optimaliseren en voor te bereiden op toekomstige uitdagingen. Ze is gespecialiseerd in datagedreven oplossingen op de meest kritieke gebieden van de arbeidsmarkt: strategische workforceplanning, employer value proposition en employer branding, HR procesoptimalisatie,…

Als dé mobiliteitspartner van Vlaanderen verbindt De Lijn mensen, steden en gemeenschappen via een uitgebreid netwerk van bussen en trams. Met meer dan 1.000 lijnen en 16.000 haltes legt de vloot van De Lijn jaarlijks ruim 200 miljoen kilometer af. Elke dag zetten bijna 8.000 medewerkers zich in om mobiliteit duurzaam en aantrekkelijk te maken voor iedereen in Vlaanderen.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER

Schrijf je in op de #ZigZagHR-Nieuwsbrief

  • Iedere dinsdagochtend om 8u00 in jouw mailbox
  • Ideeën, inspiratie, best & next practices over (de toekomst van) HR
  • Waarmee jij aan de slag kan in jouw organisatie of HR team