Oranje boven

Christophe Vanden Eede is Global Head of Talent Management bij bpost Group International en #ZigZagHR Wijze. Hij zoekt elke maand inspiratie in het gewone leven voor een buitengewoon HR-beleid.

Wortelen zijn een constante in ons gezin. Met 2 tienerdochters en een snel groeiende zoon van 9 verzetten we er heel wat. Nu vind je wortelen in bijna elke supermarkt. De vraag dringt zich dan op welk verhaal ik aan die wortelen wil koppelen. Kies ik die van de supermarkt die verzekert dat ze altijd kwaliteitsvol zijn of ga ik eerder voor degene die beweert de goedkoopste te hebben? Omdat ik landelijk woon, is rechtstreeks bij de boer ook een optie.

Het is een kunst om de juiste wortel te selecteren. Zwarte plekken, knobbels, verslenst loof en andere mankementen zorgen ervoor dat sommige wortelen geen kans krijgen. Soms heb ik echt wel nood aan die perfecte wortel, gestoomd naast een moot vis, maar in een doordeweekse puree doet de vorm er niet toe. Sommige winkels bieden in een aparte bak misvormde groenten aan tegen een verminderde prijs. Ik heb me al vaak afgevraagd hoe die zich moeten voelen.

De selectie kan ik ook uitbesteden. Wanneer ik online wortelen bestel, kan ik kiezen om ze op te halen of om ze tot aan mijn voordeur te laten brengen. Lekker gemakkelijk, maar het geeft toch een ongemakkelijk gevoel omdat je weet dat iemand die ze niet zal moeten opeten voor jou de selectie maakte. Vaak lijkt de foto op de website niet op de realiteit in mijn keuken. Het is dan spijtig genoeg te laat om ze terug te sturen.

Bij online shoppen grijp ik snel terug naar mijn standaard winkelwagentje. Al te vaak overwegen we niet eens iets anders, terwijl er heel wat nieuwe soorten wortelen bestaan die verschillen in smaak, vorm en kleur. Het hoeven zelfs geen wortelen te zijn: ook vergeten groenten kan je verwerken in een prachtig gerecht. Het is misschien een smaak waar je nog wat aan moet wennen, maar je krijgt niet de puree die je overal kan eten.

Ook in bedrijven gaan we mijns inziens nog te vaak voor de standaardprofielen, die we met bakken tegelijk door de puree van onze organisatie draaien. Rekrutering start met een goede workforce planning, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Op basis van een lijstje van competenties zoeken we diegenen die eraan voldoen. Exotische profielen krijgen minder kansen, tenzij ze gesubsidieerd worden of als schaamlapje dienen voor diversiteit. De selectie wordt vaak uitbesteed aan derde partijen, waardoor we het gevoel krijgen nog minder in de puree te brokken hebben. Je denkt maar beter goed na over waar je de nieuwe met de reeds aanwezige ingrediënten koppelt om er zeker van te zijn dat het geheel eetbaar blijft.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER