Medewerkers laten delen in resultaten in opmars ten koste van individuele bonus
Het basissalaris van Belgische bedienden is dit jaar met gemiddeld 11% gestegen (inclusief index). Dit is meer dan vorig jaar, toen het basissalaris nog met 7% steeg. Deze salarisgroei is de hoogste in meer dan twintig jaar. Deze stijging is hoofdzakelijk te verklaren door de sterke indexaties.
Doordat de indexering op zich al een grote kost is voor de meeste werkgevers, bleef er minder budget over om nog bijkomende salarisverhogingen toe te kennen. Daardoor kregen minder mensen een loonopslag dan vorig jaar. 46% procent van de populatie kreeg een opslag van minder dan 1% of helemaal niets.
Het aantal mensen dat een loonsverhoging kreeg van 4% of meer groeide van 20% naar 33%. Dat blijkt uit de 30e Generieke Salarisstudie die jaarlijks wordt uitgevoerd door Hudson, waarbij 232.032 salarispakketten van bedienden afkomstig uit 807 organisaties bestudeerd werden.
Medewerkers laten delen in de winst in opmars ten koste van individuele bonus
Het afgelopen jaar bleef het aandeel variabel loon in het loonpakket ongeveer gelijk. In de laatste vijf jaar daalde het toekennen van een individuele bonus met 10%.
Deze vormen van variabel loon passen ook in de trend naar collectieve verloningsmechanismen die werknemers laten delen in de resultaten van de organisatie.
Aandeel werknemers dat thuiswerkvergoeding krijgt, stijgt sterk
Uit de cijfers van Statbel blijkt dat 34 procent van de Belgen in 2022 ‘soms’ tot ‘regelmatig’ thuis werkt. Uit de bevraging blijkt dat negen op de tien organisaties de mogelijkheid tot thuiswerk bieden aan hun bedienden. De mate waarin verschilt van organisatie tot organisatie.
Ze doen ook steeds meer inspanningen om de kantooromgeving te vernieuwen, groener of aangenamer te maken. Het meest voorkomende thuiswerkstelsel blijft 2 dagen per week.
Het aantal organisaties dat een thuiswerkvergoeding toekent stijgt sterk, dit is al het geval bij 76% van de werkgevers. In 2021 betaalde 67% een thuiswerkvergoeding. Pré-corona was dit quasi onbestaande als een apart element. Toen maakte dit bij de meeste bedrijven deel uit van de algemene ‘netto forfaitaire onkostenvergoeding’. Sinds corona zien we het steeds vaker.
Het mediaanbedrag op de markt hiervoor bedraagt € 45 per maand. Bedrijven blijven inspanningen doen om het thuiswerk voor de medewerker te faciliteren door materiaal ter beschikking te stellen. Het aanbieden van een tweede scherm gebeurt al bij 46% van de deelnemende organisaties (+12 pp.), mogelijkheden voor een ergonomische stoel zijn er bij 14% van de bedrijven (+6 pp.).
Flexibele verloning stabiliseert: leasefiets, multimedia en pensioensparen het populairst
Flexibel verlonen blijft belangrijk om het loonpakket personaliseerbaar te maken en zo optimaal aan de vragen van de medewerkers te voldoen. Het aantal organisaties dat dit aanbiedt is al een tijdje stabiel op zowat een derde van de werkgevers.
7 op de 10 organisaties wil volledig elektrisch wagenpark
Wat betreft mobiliteit blijft de bedrijfswagen koning in België. Slechts 6% van de organisaties uit het onderzoek heeft de intentie om de vloot te verkleinen. Door de fiscale druk op bedrijfswagens met verbrandingsmotor zijn er wel ambities om de vloot te vergroenen: zeven op de tien organisaties wil in de toekomst overstappen naar een volledig elektrisch wagenpark, in 2021 was dit slechts de helft van de organisaties. Er is echter wel nog veel werk voor de boeg in de transitie naar een elektrische vloot. De meeste bedrijven geven aan dat op dit moment slechts tussen de 20 à 40% van de wagens al volledig elektrisch of hybride is.