Mobiliteitsindex geeft bedrijven helder beeld van duurzaamheid woon-werkverkeer 

Securex lanceert de Mobiliteitsindex, ontwikkeld in samenwerking met Vias, het kennisinstituut voor mobiliteit en verkeersveiligheid, en ondersteund door de federale overheid. Dankzij de Mobiliteitsindex krijgen bedrijven een Mobiliteitsscore, die berekend wordt op basis van de woon-werkverplaatsingen van hun werknemers en de daardoor veroorzaakte CO2-uitstoot. De score helpt bedrijven te begrijpen waar ze al staan in de beoogde transitie naar meer duurzame mobiliteitsoplossingen.

Mobiliteitsindex als leidraad

Via de Mobiliteitsindex wordt het woon-werkverkeer van alle werknemers in een bedrijf geanalyseerd en vergeleken met de regionale mobiliteitsdoelstellingen van Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Deze doelstellingen zijn een eerste stap in het streven naar een duurzamere mobiliteit, ook wel de modal shift genoemd.

Dankzij de innovatieve Mobiliteitsindex van Securex, die er is gekomen in samenwerking met Vias en met ondersteuning van de federale overheid, krijgen bedrijven een helder inzicht in hoe zij ‘scoren’ en in welke mate ze in lijn liggen met de vooropgestelde doelstellingen.
De Mobiliteitsindex komt voort uit de projectoproep ‘Shift your mobility’ waarmee FOD Mobiliteit en Vervoer ondernemingen ondersteunt die meewerken aan de modal shift door de ontwikkeling van innovatieve producten en diensten.

“Die oproep kwam eigenlijk op het perfecte moment,” zegt Koen De Vos, Director Innovation bij Securex.

“Sinds de nieuwe fiscale regelgeving, zien we een sterke toename in het aantal vragen van bedrijven over de vergroening van hun bedrijfswagenvloot. Maar wanneer het gaat over duurzaam woon-werkverkeer moet het naast vergroenen ook over verminderen en verschuiven gaan. Maar dat is niet altijd even goed te capteren door bedrijven. Met de Mobiliteitsindex lanceert Securex een meetinstrument dat die bredere kijk voor hen op een toegankelijke manier mogelijk maakt.”

Annelies Develtere, onderzoeksmanager Duurzame Mobiliteit bij Vias institute:

“Woon-werkverplaatsingen zijn goed voor ongeveer een derde van onze verplaatsingen tijdens de ochtendspits en dragen bij aan 40% van het totale aantal verkeersdoden. Als verkeersveiligheidsinstituut is het van cruciaal belang om mee de transitie te ondersteunen naar een veiligere en duurzamere mobiliteit. De index is een relevant instrument om te objectiveren hoe duurzaam werknemers zich verplaatsen richting het werk. Met die kennis kunnen bedrijven dan verder gericht aan de slag gaan.”

Mobiliteitsscore op basis van CO2-uitstoot in hele levenscyclus

De sterkte van de oplossing is dat ze een diepgaande analyse koppelt aan een eenvoudig te interpreteren uitkomst, de individuele Mobiliteitsscore. Die Mobiliteitsscore wordt berekend aan de hand van de CO2-uitstoot gedurende de hele levenscyclus van de verschillende vervoersmodi. Daarbij wordt rekening gehouden met de uitstoot veroorzaakt door de productie, het gebruik en de verwerking of recyclage op het einde van de levensduur. Voor die CO2-berekening werden internationaal erkende wetenschappelijke bronnen gebruikt, gekoppeld aan een berekeningsmodel dat werd gevalideerd door Vias.

Vervolgens worden de achterliggende CO2-waarden omgezet naar een score, met 10 als streefwaarde. Een score van 10 geeft aan dat de CO2-uitstoot de regionale doelstellingen benadert. Bedrijven met een lagere score hebben nog ruimte om meer duurzame opties te integreren in hun mobiliteitsbeleid, door bijvoorbeeld structureel telewerk te implementeren of woon-werkverplaatsingen per fiets te stimuleren via initiatieven zoals fietsleasing of cash4bike.

Een fictief voorbeeld

Een Vlaamse KMO heeft tien werknemers. Acht werknemers pendelen naar het werk met de wagen en twee komen met de fiets. De mobiliteitsindex voor deze KMO is 5,2 en ligt daarmee een stuk onder de vooropgestelde score van 10. Afhankelijk van de context van het bedrijf en de werknemers zijn er verschillende pistes om de score gevoelig te verhogen.

Wanneer het bedrijf geen mogelijkheid heeft tot openbaar vervoer omwille van de ligging kan er misschien gekeken worden richting fietsleasing. Tegenwoordig is er een fiets voor elk type gebruiker: van de sportieve gebruiker die iets verdere afstanden moet overbruggen, tot de ouder die eerste de kinderen op school gaat afzetten en dus eerder gebaat is bij een bakfiets. Wanneer twee werknemers in deze KMO overschakelen van de wagen naar de fiets, verbetert de score tot 10,4 – een stukje boven de streefwaarde. Daarnaast zorgt dit ook voor loonoptimalisatie voor de werknemer. Een andere mogelijkheid is het structureel organiseren van telewerkdagen. Indien elke werknemer in deze KMO één dag per week van thuis werkt, bedraagt de mobiliteitsscore 7,6.
Met andere woorden: in dit verhaal zijn er geen ‘one size fits all’ maatregelen. Daarom is het van groot belang om de werknemers te betrekken, zodat de goed bedoelde maatregelen hun doel niet missen.

Waarom is de score handig voor bedrijven?

De Mobiliteitsindex is een krachtig hulpmiddel voor bedrijven om hun inspanningen op het gebied van duurzame mobiliteit te meten en te verbeteren. Dat is niet enkel belangrijk in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen maar het heeft ook een positief effect op hun aantrekkelijkheid als werkgever.

Ilse Platteau, HR Consultant bij Securex:

“In de ‘war for talent’ zijn flexibele en duurzame mobiliteitsoplossingen een belangrijke pijler in het loonpakket. Het gaat dan zowel over loonoptimalisatie als over het aanbieden van meerdere opties waarmee werknemers een ideale mobiliteitsmix kunnen samenstellen op maat van hun specifieke situatie en noden. Dat kan zorgen voor een positief effect op de ’work-life balance’ van de werknemers.”

Pijnpunten in kaart brengen

De Mobiliteitsindex heeft bovendien het potentieel om uit te groeien tot een instrument voor werkgevers om eventuele pijnpunten aan te kaarten bij beleidsmakers. Denk bijvoorbeeld aan de noodzaak van een betere ontsluiting van het openbaar vervoer of het veiliger maken van fietspaden zodat medewerkers meer en duurzamere opties hebben naast pendelen met de wagen.

Koen De Vos: “De index is niet alleen handig voor individuele bedrijven om hun eigen score en gepersonaliseerd advies te krijgen. Op termijn kan het ook een breder instrument worden om het woon-werkverkeer in het bedrijfslandschap in België in kaart te brengen. Dan wordt het ook een zeer interessante indicator voor beleidsmakers die kunnen zien in welke mate de realiteit in de Dorpstraat overeenkomt met de doelstellingen in de Wetstraat.”

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER