Belgische bedrijven ontzorgen hun personeel het vaakst op vlak van mobiliteit. Dat blijkt uit een onderzoek door het Arval Mobility Observatory bij 2.900 Europese werknemers, waarvan 500 in België. Meer dan 8 op de 10 Belgische personeelsleden krijgt bijvoorbeeld een bedrijfswagen, een terugbetaling voor abonnementen voor het openbaar vervoer of brandstof- of laadkosten, een leasefiets of een vorm van deelmobiliteit aangeboden via de werkgever. “Bijna allemaal maken ze gebruik van minstens één van de mobiliteitsoplossingen die ze via het werk krijgen”, zegt Yves Ceurstemont van het Arval Mobility Observatory Belgium. “Het mobiliteitsaanbod is voor velen een driver om bij de huidige werkgever te blijven of naar een andere met meer voordelen over te stappen. Meer dan 6 op de 10 medewerkers verwacht dat hun mobiliteitsaanbod via de werkgever de komende jaren nog verder wordt uitgebreid.”
Belgische bedrijven behoren – in vergelijkingen met andere Europese landen zoals Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië en Nederland – tot de top wat betreft het aanbieden van mobiliteitsoplossingen aan hun medewerkers. Gemiddeld krijgt een personeelslid van een bedrijf met meer dan 100 medewerkers 2,8 mobiliteitsoplossingen. Denk daarbij aan een al dan niet geëlektrificeerde bedrijfswagen, een (gedeeltelijke) terugbetaling van abonnementen voor het openbaar vervoer of brandstofkosten, maar ook de populaire leasefietsen of het mobiliteitsbudget en nieuwere vormen zoals het gebruik van deelfietsen, deelsteps, carsharing en leasescooters- of motoren. Enkel Nederland komt – na een forse inhaalbeweging de afgelopen jaren – in de buurt, maar België blijft dé koploper bij de zes bevraagde landen wat betreft aanbod (84%) en gebruik (83%).
Inhaalbeweging
Van alle bevraagde landen blijkt het mobiliteitsbudget in ons land het populairst en qua fietsleasing via het werk moet België enkel Duitsland laten voorgaan. Dat alles resulteert in een goede tevredenheidsscore van 63 procent, tegenover 51 procent in 2022, over het mobiliteitsaanbod. Enkel in Nederland zijn medewerkers nog meer tevreden over het huidige aanbod.
Mobiliteitsaanbod vaak doorslaggevend
Bedrijven die nieuw talent willen aanwerven, kunnen het verschil maken met hoe ze hun toekomstige medewerkers ontzorgen op vlak van mobiliteit. Meer dan 7 op de 10 Belgische medewerkers geeft aan dat het mobiliteitsaanbod een belangrijk element is bij het overwegen van een werkgever. Nergens in de bevraagde landen ligt dat cijfer zo hoog, net als het resultaat voor de groep die aangeeft dat dit uiterst belangrijk en dus doorslaggevend kan zijn, meer bepaald 1 op de 4 Belgische medewerkers.
Vraag naar verdere uitbreiding van mobiliteitsoplossingen
Uit het onderzoek blijkt dat de zo’n 6 op de 10 Belgische medewerkers verwacht dat het huidige aanbod aan mobiliteitsoplossingen dat hun werkgever voorziet de komende jaren verder wordt uitgebreid. Opvallend daarbij is de vraag naar meer carsharing, zijnde het via de werkgever een deelwagen voor enkele uren of dagen kunnen gebruiken, en het voorzien van een mobiliteitsapplicatie door de werkgever waarmee medewerkers zelf deelmobiliteit kunnen reserveren en betalen, maar ook tickets voor het openbaar vervoer mee kunnen aanvragen en betalen.
Voor het eerst bevroeg het Arval Mobility Observatory ook welke mobiliteitsapplicaties medewerkers van Belgische bedrijven het vaakst gebruiken. Voor ons land zijn dat de NMBS-app, de app van taxidienst Uber en de navigatie-app Waze. De Uber-app staat als enige in alle landen – met uitzondering van Nederland – in de top 3.