Mentaliteitswijziging bij (jonge) werknemers: Werk als transactie?

3 op 4 Belgen staan open voor een nieuwe job. 32% is zelfs actief op zoek naar een andere job. Dit aandeel is met voorsprong het grootst bij jonge mensen. Van de twintigers staat 83% open voor een nieuwe job, terwijl dit bij vijftig plussers daalt naar 69%. Volgens Page Personnel is dit te wijten aan een mentaliteitswijziging bij kandidaten. Mensen zouden werk steeds meer zien als een transactie en als ze daar niet uithalen waar ze nood aan hebben, gaan ze op zoek naar een alternatief.

Belgen voelen weinig loyaliteit tegenover hun huidige werkgever.

Een aanzienlijk deel van de markt, 3 op 4 Belgen, staat open voor een nieuwe job. 32% van Belgen zijn op dit moment actief op zoek naar een andere job. Zij willen hun huidige job binnen dit en zes maanden verlaten. Nog eens 30% zou van job veranderen als de juiste opportuniteit zich aanbiedt, of sluiten niet uit dat ze van job zullen veranderen. Zelfs mensen die pas vorig jaar begonnen op hun job zijn al op zoek naar een volgende uitdaging.

Van de Belgen die vorig jaar startten is 1 op 3 al actief op zoek naar een nieuwe job.

Loyaliteit groeit met de jaren

Vooral jonge mensen zijn niet loyaal aan hun werkgever. De openheid voor een nieuwe job is het hoogst voor mensen in hun twintiger jaren. Bij hen staat 83% open voor een nieuwe job. Volgens Olivier Dufour van Page Personnel ligt dit aan de verwachtingen die jongeren over hun baan hebben. “Vooral de jongere generatie verwacht een interessante baan die aansluit bij hun waarden en hen een gevoel van doelgerichtheid biedt. Een andere belangrijke drijfveer is de mogelijkheid om in hun functie verschillende onderdelen van het bedrijf te leren en te ervaren.”

Vijftigplussers tonen dan weer de minste openheid om te veranderen van job . Dit kan zijn omdat ze al langer werken en loyaliteit hebben opgebouwd. Bovendien hebben ze vaak voordelen opgebouwd door hun lange dienstverband en willen die niet kwijtraken. Maar het kan ook te wijten zijn aan de vrees om geen andere job te kunnen vinden. Op de Belgische arbeidsmarkt is leeftijd immers het kenmerk waarop het meest gediscrimineerd wordt. Dat blijkt onder meer uit eerder onderzoek van PageGroup. Toch staat ook in deze leeftijdsgroep nog steeds 69% open voor een nieuwe job.

Werk steeds meer gezien als een transactie

Naast een verschil in leeftijd, is er ook een verschil merkbaar voor en na de pandemie. Voor 2019 gaf, in een gelijkaardige bevraging van Page Personnel, 43% van de Belgen aan dat ze niet openstonden voor een nieuwe job. In 2022 gaat het nog maar over 25%. Dat cijfer was nog lager tijdens de pandemie met een dieptepunt in 2021 toen slechts 15% van de Belgen niet sowieso loyaal wilde blijven aan diens werkgever.

Volgens Page Personnel ligt de oorzaak van die verandering aan een culturele verandering. Mensen zien werk steeds vaker als een transactie en niet als iets waaruit ze vervulling moeten halen. De emotionele voordelen, die voordien wel aan een job vasthingen, zoals passie, purpose en belonging, halen ze nu uit andere zaken zoals familie en vrienden.

“Loyaliteit is dood”

Volgens Olivier Dufour van Page Personnel moet een job aan bepaalde eisen voldoen, en vanaf dat die eisen niet ingewilligd worden, is de drempel om te vertrekken laag.

“Loyaliteit is dood, mensen blijven niet omdat ze het bedrijf waar ze werken leuk vinden. Tegenwoordig is het niet ongebruikelijk dat mensen ontslag nemen zonder een andere baan te hebben. Ze zijn niet bang om dat te doen als ze vinden dat hun baan niet aan al hun behoeften voldoet.”

Het gaat daarbij niet per se over werktevredenheid, maar eerder om een samenspel van factoren. Zelfs wanneer de werktevredenheid hoog is, gaan medewerkers op zoek naar alternatieven wanneer hun verwachtingen niet gehaald worden.

Die culturele verandering hangt samen met een mentaliteitswijziging bij kandidaten. “Werknemers staan tegenwoordig in projectmodus. Ze willen ervaringen en mogelijkheden om vaardigheden op te doen, in plaats van een baan op lange termijn,” volgens Olivier Dufour. Bovendien hebben werknemers steeds meer toegang tot informatie. Ze hebben meer zicht op alternatieven en worden online, bijvoorbeeld via LinkedIn, voortdurend op de hoogte gehouden van nieuwe aanbiedingen. Daarnaast geeft thuiswerk meer ruimte om tijdens hun werkuren contact op te nemen met recruiters en andere bedrijven.

Meer job seeking in slechte economische situaties

De motivatie om een andere job te zoeken wordt niet getemperd door een slechte economische situatie. In tegenstelling, 42% van de Belgische medewerkers zijn net meer geneigd om een andere job te zoeken wanneer het slechter gaat met de economie. Net daarom geeft Olivier Dufour het advies aan bedrijven om te blijven inzetten op retentie.

“Werkgevers moeten zich concentreren op hun retentiestrategie en creatiever zijn door medewerkers verschillende ervaringen voor te stellen om hen zo te overhalen om te blijven. Interne mobiliteit wordt steeds belangrijker.”

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER