PARTNERCONTENT

Kiezen zonder verliezen: de sweet spot van het cafetariaplan

Met een cafetariaplan kunnen medewerkers een deel van hun loonpakket zelf samenstellen, door met een brutobudget te “shoppen” in een aanbod van voordelen. Uit een recente data-analyse van Attentia blijkt dat de meest aangeboden voordelen niet altijd de meest gekozen voordelen zijn.

Hoe vind je de sweet spot met voordelen die interessant zijn voor zowel werkgever als werknemer? Kevin Potie, expert flexibel verlonen bij Attentia, deelt enkele inzichten.

Een cafetariaplan, plan flexibel verlonen of flexplan is een extra troef om medewerkers aan boord te houden en nieuwe talenten aan te trekken. De voordelen spreken voor zich: werknemers krijgen meer waar voor hun geld zonder dat het de werkgever meer kost. De uitdaging is om voordelen te kiezen die voor beide partijen interessant zijn.

Eerst een woordje uitleg over de samenstelling van zo’n flexplan. Als werkgever kan je ervoor kiezen om een plan aan te bieden met recurrente of niet-recurrente budgetten, of de combinatie ervan.

  • Recurrente budgetten keren periodiek (maandelijks) terug en zijn onderdeel van het salaris, zoals extra-baremiek brutoloon, TCO-budget … Ze zijn stabiel en voorspelbaar.
  • Niet-recurrente budgetten worden maar één keer (of af en toe) toegekend, zoals een bonus of eindejaarspremie. Ze zijn flexibeler en kunnen worden aangepast op maat van de medewerker of het bedrijf.

Welke voordelen zijn populair bij de werkgever?

Alle voordelen die onder de noemer koopkrachtstimulerend vallen, worden gesmaakt door werkgevers. Denk aan pensioensparen, een eigen bijdrage voor de hospitalisatieverzekering en ambulante zorgen (zoals kosten voor een bril, tandzorg, medicatie of kine). Die voordelen worden niet belast zoals een klassiek loon, waardoor je minder belastingen of sociale bijdragen betaalt. De medewerker houdt dus netto meer over.

Ook mobiliteitsoplossingen zijn populair. Zo bieden 9 op de 10 werkgevers een fiets aan in het flexplan. Door de opkomst van de elektrische wagen zien we ook steeds meer laadpalen opduiken in het aanbod. Nu we vaker telewerken, zit er ook meer bureaumateriaal in de lijst voordelen. Multimedia, zoals smartphones, tablets en bijhorende randapparatuur zijn blijvers. Verrassend: goede doelen kennen een opmars in het aanbod.

Denken medewerkers daar hetzelfde over?

De keuzes die medewerkers maken, hangen uiteraard af van persoon tot persoon. We zien wel enkele voorkeuren, die soms – maar niet altijd – overeenkomen met het aanbod van werkgevers.

Medewerkers kiezen het vaakst voor koopkrachtstimulerende voordelen: pensioensparen, de eigen bijdrage voor de hospitalisatieverzekering en ambulante zorgen. De bedrijfswagen en bedrijfsfiets blijven heel populair. Ook extra verlof is een hit, al zijn werkgevers – om begrijpelijke redenen – niet altijd even enthousiast daarover. Die optie vind je dan ook slechts in 50% van de plannen terug.

Bij multimedia vallen smartphones, oortjes, printers en schermen in de smaak. Laptops, tablets en desktops zijn minder populair.
Laadpalen, bureaumateriaal en goede doelen worden minder vaak gekozen. Nochtans is een goed doel de perfecte manier om je restbudget nuttig te spenderen. Je uitgaven zo plannen dat je elke euro van je flex budget spendeert, is immers niet evident.

Wil je een cafetariaplan dat wérkt?

Dan mogen deze 3 clusters van voordelen niet ontbreken:

  • Koopkrachtstimulerende voordelen (pensioensparen, hospitalisatieverzekering, …)
  • Multimedia
  • Mobiliteitsoplossingen (fiets, wagen)
  • Vul dat aanbod verder aan met voordelen zoals ambulante zorgen of goede doelen.
  • Wanneer je keuzes maakt, bekijk het plan dan vooral vanuit het perspectief van de medewerker. Wat heb je aan een plan met voordelen die niemand interesseren? Het doel is om een win-winsituatie te creëren. Een diepgaandere analyse kan nodig zijn om dat goed in te schatten.

+++

Meer weten?
Bekijk ons gratis webinar met een overzicht van voordelen voor werknemers én werkgever.

Advies nodig om het optimale plan samen te stellen voor jouw organisatie?
Guy Van Hauwermeiren – Business Development Flexibel verlonen
[email protected]

XX FOTO 58 59 EXPERT ATTENTIA LOGO 02
Lees verder

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER