Hoe TVH welzijn beleefbaar maakt in een organisatie van 5.000 medewerkers

De #ZigZagHR ZoHRo Awards voor Wellbeing zetten elk jaar organisaties in de kijker die welzijn structureel verankeren. Eén van de genomineerden dit jaar is TVH Parts Holding, wereldspeler in onderdelen voor heftrucks, industriële voertuigen en machines, met meer dan 5.000 medewerkers verspreid over alle continenten. Hun slogan “We keep you going and growing” geldt niet alleen voor klanten, maar ook voor hun eigen mensen. Hun welzijnsbeleid is stevig ingebed in de We Are One-cultuur en de kernwaarde Act with Joy. Centraal staat het Nudge-programma, dat medewerkers letterlijk een duwtje in de rug geeft richting gezonde keuzes en meer energie. Van fruit en health screenings tot sportieve uitdagingen zoals het Nudge Stars-traject richting een kwarttriatlon: welzijn krijgt bij TVH een heel concreet gezicht.

Cultuur als fundament

Welzijn bij TVH is geen apart project dat later werd toegevoegd. “Het zit in ons DNA sinds de oprichters de toon zetten,” vertelt Isabelle Van De Voorde. Met de groei en internationale overnames werd dat DNA verder uitgebouwd en versterkt.

Dat maakt dat initiatieven zoals Nudge geen losstaande campagnes zijn, maar een tastbare vertaling van de waarden en cultuur. Isabelle: “We linken elk jaar onze vijf waarden aan concrete acties. Zo wordt welzijn iets dat je beleeft, niet alleen iets dat op papier staat.”

Wat Nudge concreet betekent

Nudge focust op drie (en binnenkort vier) domeinen: gezonde voeding, beweging, mentaal welzijn en vanaf volgend jaar ook financieel welzijn. Het principe is eenvoudig: maak de gezonde keuze de makkelijke keuze.

Daarom vind je bij TVH geen automaten met frisdrank of ongezonde snacks. Wel fruit, sportfaciliteiten en laagdrempelige challenges. Het doel is niet competitie, maar meedoen en volhouden.

Het vlaggenschip is het Nudge Stars-traject, waarin minder sportieve collega’s samen toewerken naar een kwarttriatlon. Het gaat niet om toptijden, wel om doorzetting en samen finishen. “We tonen de volledige weg – ook de moeilijke momenten en dips. Dat maakt het herkenbaar en motiverend voor iedereen,” zegt Isabelle.

Ambassadeurs en wereldwijde community

Een belangrijke motor achter het programma zijn de 145 ambassadeurs, verspreid over alle landen en afdelingen. Zij brengen collega’s in beweging, organiseren lokale acties en houden het programma levendig.

Ambassadeurs worden ondersteund door een dedicated team en een taskforce per regio. Ze wisselen ervaringen uit, worden getraind en krijgen zichtbaarheid. “Hun enthousiasme werkt aanstekelijk. Wie zich de eerste keer niet inschrijft, doet vaak de tweede keer wel mee, gewoon omdat ze zien hoeveel energie het geeft,” aldus Isabelle.

Wereldwijd verbinden

De grootste uitdaging voor TVH is schaal: hoe houd je 5.000 mensen wereldwijd betrokken, ondanks cultuurverschillen en tijdzones?

Daarvoor combineert TVH globale initiatieven (zoals de One Day Challenge, waarbij alle teams op dezelfde dag bewegen) met lokale accenten (van badminton in India tot challenges in de VS).

Communicatie speelt een sleutelrol. Het Employee Experience-team werkt nauw samen met communicatie om acties via intranet, nieuwsbrieven, schermen en video’s zichtbaar te maken.

Trots en toekomst

TVH bereikte in 2024 meer dan de helft van de medewerkers met minstens één initiatief. Dat is een indrukwekkend resultaat op wereldschaal. Isabelle: “Wat ons het meest trots maakt, is de variatie en de brede participatie. We bereiken laagdrempelig veel mensen, elk op hun eigen manier.”

De deelname aan de #ZigZagHR ZoHRo Awards gaf extra erkenning én inzichten.

“We beseffen dat we nog meer moeten meten om vooruitgang scherp te stellen. Maar de nominatie gaf ons een boost – we voelden ons sowieso winnaars.”

Lessen voor HR

Uit de TVH-case kunnen HR-teams vijf lessen trekken:

  1. Veranker welzijn in cultuur en waarden – zo blijft het ook in grote organisaties overeind.
  2. Maak de gezonde keuze de makkelijke keuze – kleine duwtjes werken beter dan grote campagnes.
  3. Zet in op ambassadeurs – peer-to-peer werkt krachtiger dan top-down.
  4. Combineer globaal en lokaal – geef ruimte voor culturele verschillen en eigen accenten.
  5. Vier successen zichtbaar – verhalen motiveren meer dan cijfers.

Uitnodiging

De #ZigZagHR ZoHRo Awards tonen elk jaar hoe organisaties welzijn structureel verankeren. TVH bewijst dat het zelfs op wereldschaal mogelijk is om welzijn tastbaar te maken.

Wil jouw organisatie volgend jaar ook erkenning krijgen voor jullie welzijnsaanpak?

Dien je case in voor de volgende editie van de #ZigZagHR ZoHRo Awards voor Wellbeing en inspireer de HR-community met jullie verhaal.

Bekijk of beluister ook de podcast

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER

Schrijf je in op de #ZigZagHR-Nieuwsbrief

  • Iedere dinsdagochtend om 8u00 in jouw mailbox
  • Ideeën, inspiratie, best & next practices over (de toekomst van) HR
  • Waarmee jij aan de slag kan in jouw organisatie of HR team