PARTNERCONTENT

Hoe het collectieve zomergeschenk van Randstad de verbinding met de organisatie versterkt

Elk jaar opnieuw zorgt het voor een zinderend gevoel onder Randstad-medewerkers: wat zal dit jaar het zomergeschenk zijn? Nathalie Arteel spreekt met Marianne Huyghebaert, verantwoordelijke voor de interne communicatie van Randstad, over de verbindende rol van dat geschenk.

“Het is een traditie die inmiddels twintig jaar bestaat en al langer teruggaat dan Marianne Huyghebaert verantwoordelijk is voor de interne communicatie van Randstad: “Mensen die al meerdere jaren in dienst zijn spreken nog altijd over cadeaus uit het verleden. Dat is exact de bedoeling: de verbinding met de organisatie vasthouden.”

“Het allerleukste is als een (oud-)collega bijvoorbeeld ’s zomers een foto post op Facebook waarop een Randstad-handdoek te zien is. Daarop komen meestal heel veel reacties van herkenning: iedereen heeft hem nog. Zo is er ook een brooddoos die ik veel collega’s nog altijd zie gebruiken.”

Tandje bijsteken

Marianne vertelt me dat de arbeidsmarkt in grote verandering is, waardoor bedrijven en organisaties het moeilijker hebben om mensen aan te trekken en te blijven boeien. “Jonge mensen hebben veel meer keuze en proberen dat ook uit”, zegt ze.
“De coronapandemie heeft er bovendien voor gezorgd dat mensen veel meer zijn gaan thuiswerken, waardoor de band en connectie met de identiteit van de organisatie fragieler is geworden. Thuis werken mensen in hun eigen omgeving in plaats van in een kantoor waar onze huisstijl aan muren hangt, waar tapijten, bureaus en alles wat men ziet en hoort onze way of being – cultuur en processen – uitdraagt”, legt Marianne nog uit. “Sinds enkele jaren is thuiswerken bij ons natuurlijk ook echt ingeburgerd, maar wij werken minstens twee dagen per week op kantoor. Die grote flexibiliteit betekent dat we als organisatie een tandje moeten bijsteken om de connectie vast te houden.”

Het zomer- en eindejaarsgeschenk met een duidelijke boodschap, stijl en doelstelling speelt daarbij een belangrijke rol. Marianne: “Om onze gedeelde identiteit te versterken is het cadeau voor iedereen hetzelfde. Het is zeer gegeerd. Een heel klein percentage (2-3%) van onze medewerkers geeft aan dat ze het niet nodig vinden om het geschenk te ontvangen, meestal uit ecologische overwegingen. Dat respecteren we uiteraard.”

Identiteit versterken

Doorheen de jaren is de diversiteit onder Randstad-medewerkers erg toegenomen. Een grote groep collega’s is tussen 25 en 35 jaar oud. Maar er is ook een groeiende groep die al heel lang bij Randstad werkt en 45+ is. Marianne: “Onze uitdaging is elk jaar opnieuw onze collega’s te verrassen en blij te maken met een geschenk dat voor iedereen past. Niet alleen qua leeftijd is de diversiteit toegenomen, er zijn ook veel meer collega’s met verschillende culturele achtergronden dan vroeger. Verschillende nationaliteiten, maar ook Belgen met andere culturele achtergronden en dus misschien ook andere verwachtingen.”

“Daarnaast is de thuissituaties van collega’s heel divers”, gaat Marianne verder. “Gezinnen, singles, alleenstaande ouders, jonge mensen die nog bij hun ouders wonen, mensen die in een klein appartement wonen of co-housen, en meer gesettelden met een groot huis, die eigenlijk al ‘alles’ hebben. Toch kiezen we ervoor iedereen hetzelfde cadeau te geven, omdat we de eigenheid van onze cultuur en organisatie telkens weer willen benadrukken. Maar hoe groter de groep medewerkers, hoe veelzijdiger de perceptie van een geschenk en hoe moeilijker het is om iets te vinden dat voor iedereen past.”

Kwaliteit en duurzaamheid

Het geschenk is geen gadget, maar altijd een gebruiksvoorwerp dat voldoet aan de Randstad-vereisten van duurzaamheid, materiaalgebruik, waar en hoe het is gemaakt, goede kwaliteit … “Als je een geschenk na het drie keer te gebruiken moet weggooien, geef je beter niets. Zaken die snel kapot gaan, veel plastic bevatten of veel afval en verpakking met zich meebrengen zijn uit den boze. Dit jaar hebben we gekozen voor iets in de keuken. We weten dat heel veel mensen koken, eten en gezellig samenzijn belangrijk vinden. Iedereen heeft <zl een pan en een pot, maar een paellapan heeft niet iedereen. Het is ook echt zomers, vrolijk en kleurrijk. Het voelt als de uitnodiging voor een feestje.”

Videoteaser

De jarenlange ondersteuning van Arteel bij de geschenken van de Randstad Group ervaart Marianne als heel professioneel. “Arteel voelt heel goed aan wat wij willen en zit er heel vaak recht op. Ik denk dat dat komt door de open communicatie en omdat ze veel vragen stellen. Arteel ontzorgt ons voor het hele proces: van teasen, kiezen tot ontvangen. Elk detail – van de retroplanning en de bestelmodule tot ontwerp en verpakking – is verzorgd.”

Een luchtige videoteaser met Spaanse muziek zorgde ervoor dat niemand gemist kon hebben dat het zomergeschenk er weer aan kwam. “Al vooraf begon het cadeau te leven. Het wekte nieuwsgierigheid en verlangen op. Mensen waren er over bezig tegen elkaar en probeerden te raden wat het zou kunnen zijn. Soms hoorden we zelfs dat het thuisfront probeerde te weten te komen wat het geschenk zou worden.”

Ook in moeilijke tijden

“De continuïteit van je beleid is zo belangrijk en daarom zijn we het geven van geschenken ook blijven doen in moeilijker tijden”, zegt Marianne stellig. “In 2020 was door corona alles anders. De lente was een zeer onzekere tijd. We leefden toen een beetje met de handrem op, hoewel de collega’s thuis ongelofelijk hard bleven gaan. Ook onze resultaten bewezen dat. Toen hebben we snel geschakeld en iedereen verwend met een origineel geschenk, dat aan huis werd geleverd, bij sommigen zelfs door onze directie.”

“Er zijn bedrijven waarbij het niet op kan als het goed gaat – champagne, kaviaar en kreeft – maar als de cijfers het jaar nadien slecht zijn, is er geen extraatje, of enkel voor het commerciële team. Bij ons houden we het liever op een warme connectie op de langere termijn, waarbij iedereen zich even welkom en gehonoreerd kan voelen. In onze ervaring gaat iedereen er meestal helemaal voor, van op zijn plek in de organisatie. Dan is die attentie twee keer per jaar, en het woord van dank van onze directie, heel persoonlijk en collectief tegelijk.”

CL07569 min
CL07599 min
Logo Arteel

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER