PARTNERCONTENT

Het talent van de toekomst: hoe herken je een high potential?

Het lijkt een open deur intrappen, maar denk even met ons mee. Een topsporter word je niet op één dag. Het vraagt jarenlange training, coaching en een programma volledig aangepast aan jouw mogelijkheden. En dat is net zo voor iedereen met een ondernemersdroom. Want weet je niet onmiddellijk ‘hoe’ of ‘wat’ dan bestaan er verschillende incubators en accelerators om je daarbij te helpen. Dus waarom zouden we dan al dat jonge talent onbenut laten? Omdat het te veel tijd, energie of geld kost? Best wel zonde, als je het ons vraagt.

Studies wijzen uit dat 70% van wat we kunnen, we geleerd hebben door ervaring op te doen. 10% van wat we kunnen, hebben we uit formele leeractiviteiten, zoals onze opleiding, gehaald. De laatste 20% leren we door in interactie te gaan. Dat wil zeggen feedback krijgen, maar ook coaching, mentorschap, intervisies, netwerken, enzovoort. De grootste meerwaarde zit in de combinatie van deze zaken en dus in een blended learning formule.

Enkel talent hebben, is dus niet voldoende.

Het moet ontwikkeld en gestimuleerd worden in een veilige omgeving die tegelijk ook kansen en uitdagingen biedt. De juiste balans vinden tussen de comfort- en de stretchzone. En laat dat nu net het uitgangspunt zijn van ons FLY-programma: een intensief consultancy traject van twee jaar waarin wij de nieuwe generatie HR en Marketing talenten gaan coachen en in no-time een high-performer van die high-potential te maken.

Wat is een high potential?

Iemand die de capaciteiten, toewijding en ambitie toont om succesvol op te klimmen naar een leiderspositie, noemen we een high potential. Dat betekent in de basis een zeker intelligentieniveau, maar minstens even belangrijk zijn competenties zoals het goed kunnen omgaan met veranderingen, openstaan voor feedback en de bereidheid om op korte termijn veel bij te leren; learning agility dus. Zelfreflectie en nieuwsgierigheid zijn daarbij ook absolute musthaves.

Bijleren is één ding, maar bij een high potential draait het niet enkel om de hard skills. Zij willen ook groeien buiten hun skill set. Strategisch meedenken, brainstormen, het grotere plaatje zien… De belangrijkste drijfveer en meteen ook dé factor die groei mogelijk maakt, is hun drive. Echter: zéggen dat je vooruit wilt, is iets helemaal anders dan effectief vooruit gààn. Die drive zal de meesten onder ons dan wel al opgevallen zijn, wat achter de schermen bij de managers en leidinggevenden ook opvalt, is hun ongeduld, onzekerheid, veel willen, maar nog niet alles kunnen en – contradictorisch genoeg – ook hun faalangst.

Hoe counteren we deze pijnpunten?

Via de blended learning formule enerzijds, maar zeker ook door zo’n high potential een spiegel voor te zetten. Door hen eerlijke feedback te geven. Ze hebben geen nood aan iemand die hun handje vast houdt, wél aan een leeromgeving en coach die hen in hun verantwoordelijkheid zet. Niet enkel en alleen om hun groei, maar ook om hun prestaties te bevorderen.

Checklist 1 1

Hoe herken je een high potential?

Helaas: enthousiasme is belangrijk, maar niet genoeg. Er is willen en er is kunnen. Hoe maak je het onderscheid tussen een enthousiasteling die zichzelf goed kan verkopen en dat ruwe talent really got what it takes?
Van een diepte-interview over gerichte online testings tot een case oplossen; het zijn allemaal technieken die we aanraden om je een goed beeld van iemand te kunnen vormen.
Het blijft uiteraard bij een beeld. Je weet pas écht wat voor vlees je in de kuip hebt zodra je iemand real life bezig ziet, ofwel: hoe iemand zich gedraagt in een echte situatie.
Enter assessment? Dat kan zeker. Wij prefereren echter een zogenaamde Bootcamp.

De driedaagse Elevator Days: waar we een select groepje young potentials onderdompelen in een bad van inzichten en inspiratie én hen ook challengen met de business case van een van onze klanten.
Zelfs de grootste praatjesmaker valt hier door de mand terwijl dat ene talent onverwacht gaat schitteren. Sowieso is de kans om hier “fake it till you make it” toe te passen bijzonder klein. Daarnaast is het ook nog eens dé ideale teambuilding, want voor fun en ontspanning zorgen we natuurlijk ook. Na de drie dagen zijn we er dus weer helemaal klaar voor!
We weten met wie en waarmee we aan de slag gaan en de deelnemers zelf zijn helemaal mee met onze aanpak. Klaar voor dat programma!

Webp.net compress image 84 2

Get your cape and fly

FLY staat voor Funky Leading Youngsters. Jonge talenten, uiteraard, maar wel leading youngsters. High potentials die dus met kop en schouders boven hun leeftijdsgenoten uitsteken met de juiste competenties, ambitie en drive. Funky, omdat we niet op zoek zijn naar (excuse the word) droogstoppels. Wel naar creatieve doeners die hun handen uit de mouwen willen steken en met een grote honger naar kennis en nieuwe ervaringen.

De kracht van ons programma schuilt in het investeren in skills en dat all-round. We investeren namelijk in vaardigheden waar we mee blijven werken, zonder dat er tijd afgesnoept wordt van de klant. Integendeel: net door die intensieve coaching zetten onze consultants dagelijks een ‘more than average’ resultaat neer.

Voor bedrijven betekent dit vooral: resultaten boeken zonder de investering van het coachen en opleiden . Als ondernemers weten we zelf immers maar al te goed hoe intensief de begeleiding van zo’n young professional kan zijn.
Het FLY-programma maakt het voor bedrijven dus mogelijk om zo’n getalenteerde HR of Marketing Professional nu al in te schakelen, al dan niet tijdelijk.
Na twee jaar stromen onze consultants met veel ‘goesting’, de juiste attitude én inzetbare competenties uit naar een vaste werkplek .

Ready to shape the future.

FLY traject finale visual 1 1

Trial & error? Nee, try & hire!

Voor bedrijven die nood hebben aan permanente versterking bieden we een Try & Hire programma aan die op dezelfde pijlers als het FLY-programma steunt. Dat betekent dat je zelfs na de opstart van je nieuwe medewerker volledig zorgeloos kan rekenen op de verdere training en coaching van dat bruisende talent. Klinkt als muziek in de oren als je het ons vraagt!

Tekst: Elisa Vanmeenen – Beelden: Jehanne Hupin

Logo png

 

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER