Het hybride werken: De clash tussen de kantoortijger en de huismus

Hybride werken is here to stay en dat is goed nieuws, zowel voor de onderneming als de medewerker. Maar hoe gaan we die nieuwe manier van werken succesvol en duurzaam implementeren? Het welzijnsplatform B-Tonic, een dochteronderneming van Baloise Insurance, schreef in samenwerking met Federgon en VBO een whitepaper dat hiervoor een concreet kader wil bieden.

Meer dan twee jaar na de uitbraak heeft België de COVID-19-crisis vrij goed onder controle en zijn zo goed als alle bedrijven en organisaties terug operationeel. En meteen duikt een ernstig probleem op: de zogenaamde kantoortijgers willen niets liever dan terug voltijds naar kantoor, terwijl de huismussen 100 % telewerk verkiezen. De restgroep wil een oplossing ergens tussenin. De argumenten van tijgers en mussen lopen grotendeels gelijk: nood aan focustijd, samenwerking, werk-privébalans.

Satya Nadella, de CEO van Microsoft, gaf het fenomeen een naam: de ‘Hybrid Work Paradox’.

In de whitepaper ‘Hybride werken 4.0’ zoeken we een uitweg uit deze paradox.
Belangrijk daarbij is dat we hybride werken niet gewoon mogen herleiden tot telewerken, zonder aandacht voor ieders welzijn. Want zo’n kans om de werkcultuur nieuw leven in te blazen en duurzaam te transformeren doet zich maar één keer in een generatie voor. The time is now.

Belangrijke take-aways uit de whitepaper

√ De rol van de leidinggevende verandert en wordt belangrijker dan ooit
√ Medewerkers met een hoge mate van hybride werk lopen minder risico op een burn-out
√ Wederzijds vertrouwen is de belangrijkste hefboom voor een duurzaam succes van het hybride werkmodel
√ De 3 belangrijkste uitdagingen van het nieuwe werken zijn: nood aan focustijd, optimale samenwerking en een betere werk-privébalans
√ Er bestaat geen one size fits all-telewerkoplossing. Elk bedrijf moet een model op maat uitwerken aangepast aan zijn cultuur en organisatie
√ Een nieuw en aangepast juridische kader is noodzakelijk om medewerker en werkgever te beschermen

Bekijk hieronder de whitepaper



Ontvang je liever de papieren versie? Stuur dan een e-mail met je adresgegevens naar [email protected]

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER