Het emotie-effect en drie andere boekentips voor HR

Iedere maand gaat Luc De Decker op zoek naar de meest inspirerende boeken die je als HR professional zeker op je leeslijst moet zetten. Ook deze maand selecteerde hij vier titels.

Durf inclusief te ondernemen – Rachid Et-Taïbi
Uitgeverij LannooCampus

Rachid Et-Taïbi maakt er zich niet vanaf met een zoveelste oproep om divers te ondernemen, hij spreekt het ondernemerschap zelf aan met de return on investment van diversiteit.

Maar wat als je overtuigd bent en er toch niet in slaagt om je organisatie inclusief te maken? Ook die horde neemt hij, en wel met een methode die elk bedrijf helpt om diversiteit en inclusie te introduceren én verankeren. Na dit boek kan je je niet meer verschuilen achter om het even welke uitvlucht om niet inclusief te ondernemen.

De FEM-deal – Marlies Brenters
Uitgeverij Ambo-Anthos

Mannen zijn zich niet bewust van hun geprivilegieerde positie omdat ze hun succes toeschrijven aan zichzelf. Vrouwen zijn zich niet bewust van hun achtergestelde positie omdat ze geloven in de maakbaarheid van hun carrière. Dat concludeert organisatiepsycholoog Marlies Brenters.

In de FEM-deal beschrijft ze waarom er significant minder vrouwen naar topposities doorstoten doordat het in het DNA van de organisaties zit om mannen meer kansen te gunnen. Vervolgens wijst ze aan hoe je die cultuur kan veranderen.

Compassievol leiderschap – Rasmus Hougaard en Jacqueline Carter
Uitgeverij Lev

Hoe slaag je erin om de delicate balans te houden tussen het tonen van compassie voor je medewerkers en ervoor te zorgen dat het werk gedaan wordt? Zo luidt de kernvraag voor iedereen die op een menselijke manier wil leiden. De consultants Rasmus Hougaard en Jacqueline Carter wagen het om een concreet antwoord te geven in Compassievol leiderschap.

“Vermijd vingerwijzen en anderen de schuld geven. Vraag jezelf in plaats daarvan af wat je kunt leren van de uitdaging”, zo zetten ze je op het juiste spoor.

Het emotie-effect – Greg Hoffman
Uitgeverij HarperCollins

Wat kan HR leren van een befaamde marketeer? De auteur van Het emotie-effect past perfect in de #ZigZagHR-rubriek Open Your Mind. Greg Hoffman, voormalig Chief Marketing Officer van Nike, verklaart waarom de reclamefilmpjes van het sportmerk zo immens populair zijn.

De essentie van het geheim: ze plaatsen de mens boven het product. Tegelijkertijd serveert dit boek een fascinerende les in creativiteit, het licht een tip van de sluier van een weergaloze carrière én het toont de kracht van samenwerking.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Twitter
Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Email

Ook interessant

LEES MEER