Health-tech scale-up Alan verdrievoudigt omzet en verdubbelt ledenbestand

De Franse health-tech unicorn Alan zette in 2020 voet aan wal in België en groeide sindsdien exponentieel. Ondanks de sombere marktomstandigheden slaagde het bedrijf er in 2022 opnieuw in om triple digit groeicijfers te laten optekenen in België. Alan, gestart als digitale ziekteverzekeraar, positioneert zich in de markt als een all-in-one gezondheidspartner en biedt tal van bijkomende diensten aan. Die aanpak wierp zijn vruchten af: wereldwijd telt het bedrijf intussen bijna 400,000 leden terwijl het in België klinkende namen als klant heeft: Sodexo, Keolis, Mithra, IBA, Nationale Loterij, X2O, …

Innoveren om gezondheidszorg te transformeren

Alan wil onze gezondheidszorg transformeren: zorgverleners moeten terug voldoende tijd met hun patiënten kunnen besteden, en de aandacht voor preventie moet fors omhoog. Het is een publiek geheim dat ons zorgmodel zwaar onder druk staat: huisartsen die geen nieuwe patiënten meer aannemen, extreem lange wachttijden bij psychologen, financiële uitdagingen voor ziekenhuizen, beperkte digitalisatie, …

Leden van Alan kunnen daarom niet alleen genieten van een zorgverzekering. Ze hebben daarnaast toegang tot een persoonlijke medische staf die ze 7 dagen op 7 kunnen raadplegen via een app. Een greep uit het aanbod: videoconsulten met artsen, advies van voedingsdeskundigen, coaching door psychologen, programma’s op maat van fysiotherapeuten, oefeningen om je mentale gezondheid op peil te houden, … Het is een indrukwekkend aanbod en Alan gaat er prat op om alles in-house te doen: alle zorgverleners worden door Alan geselecteerd en gescreend.

“We worden vaak gevraagd met wie we allemaal samenwerken om dit mogelijk te maken. Maar we hebben alles zelf uitgebouwd, from scratch: het verwerken van ingediende kosten, onze mobiele app, ons team van zorgverleners, ons support team … alles. Het laat ons toe om heel flexibel in te spelen op wat onze leden nodig hebben en zorgt ervoor dat onze dienstverlening top is. Het is veruit onze sterkste differentiator”, zegt Cedric De Vleeschauwer, General Manager van Alan.

Een alternatief business model

“Ziekteverzekering is al lang een commodity geworden: de grote verzekeraars proberen wel te innoveren, maar vaak is het een doekje voor het bloeden, bijna symbolisch zelfs. Daarnaast zien we ook verwoede pogingen om klanten te behouden, vaak via zeer agressieve prijszetting. Dat is eigenlijk een beetje de klant een rad voor de ogen draaien: verzekeringspremies zijn een functie van consumptie. Als de prijszetting te laag is, zal de verzekeraar vroeg of laat zijn prijzen moeten verhogen, de klant heeft dat ook door.”

“Wij hanteren een veel transparanter prijsmodel: we geven inzicht in de consumptie van onze klanten en aligneren onze premies daarmee. Daarnaast introduceerden we een membership fee: voor het gebruik van onze (gezondheids)diensten, rekenen we een maandelijks bedrag aan. Onze prijszetting is dus veel meer value-based dan cost-based: het is aan ons om effectief die meerwaarde aan onze leden te bieden.”

Vernieuwd aanbod in 2023

Alan wil in 2023 opnieuw sterk groeien en speelt met het idee om een gloednieuw product op de markt te brengen, wellicht zelfs zonder verzekeringscomponent. “Om gezondheidszorg te kunnen transformeren, hebben we kritische massa nodig: mensen die geloven in onze visie en mee willen schrijven aan ons verhaal. We willen daarom onze exponentiële groei verderzetten en minstens verdubbelen in 2023. Nieuwe producten kunnen ons daarbij helpen, de details daarvan houden we nog even voor ons, maar het wordt opnieuw een game-changer”, besluit De Vleeschauwer

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Twitter
Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Email

Ook interessant

LEES MEER