Food experience op de werkvloer

Vanaf april 2023 start een nieuwe samenwerking voor minstens drie jaar tussen Toyota en Sodexo. Het doel? De 4000 werknemers van Toyota met 60 verschillende nationaliteiten zo goed mogelijk verwelkomen op de werkvloer door een aantrekkelijk aanbod van dagverse gerechten waarbij ook de Japanse keuken een belangrijke rol speelt.

Door de Covid-19 pandemie en de boost die het thuiswerk heeft gekregen, staan bedrijven voor de uitdaging om werknemers gemotiveerd te houden om terug naar de werkvloer te komen. Toyota besliste om de volgende drie jaar met Sodexo in zee te gaan om de werknemers een extra goede ‘employee experience’ te bezorgen. De catering en facility management specialist is vanaf april 2023 verantwoordelijk voor alle catering op de drie Belgische Toyotasites in Evere (HQ), Zaventem en Diest.

Food experience op de werkvloer

In samenwerking met tweesterrenchef Bart De Pooter en interne culinaire experten wil Sodexo voor een ware ‘food experience’ zorgen op de werkvloer. Na een diepgaande bevraging over de specifieke wensen van de klant komt er in elk van de sites een aantrekkelijk en gedifferentieerd aanbod aan verse en gezonde gerechten met daarnaast telkens een ‘Japanese corner’.

“Als jarenlange liefhebber van Japan, heeft deze samenwerking een speciale betekenis voor mij. Voor deze samenwerking ligt de focus op de authentieke Japanse keuken. Daarvoor hebben we ons laten bijstaan door drie Japanse topchefs on site en hebben we genoten van een opleiding Japans koken onder begeleiding van Bart Depooter. Om de authenticiteit van de producten te garanderen, zijn we zelfs op zoek gegaan naar nieuwe leveranciers. Sojasaus is bijvoorbeeld niet altijd zomaar sojasaus.” zegt Michiel Van Camp, Sodexo Account Manager op de drie locaties van Toyota.

De Sodexo-medewerkers krijgen regelmatig opleidingen om hun expertise bij te spijkeren, ook als het gaat over de Japanse keuken. Het culinaire aanbod wordt steevast aangepast aan het brede publiek van duizenden Toyota werknemers met meer dan 60 verschillende nationaliteiten. Door bovendien ook in elke site een snackbar te voorzien, business catering te verzorgen én een VIP-restaurant te openen, hoopt Toyota samen met Sodexo elke werknemer te behagen.

Sodexo heeft ervoor gekozen een rasechte Japanofiel aan het hoofd van de drie sites te plaatsen.

“Als jarenlange liefhebber van Japan, heeft deze samenwerking een speciale betekenis voor mij” vertelt Michiel Van Camp, de Sodexo Account Manager. “Voor deze samenwerking ligt de focus op de authentieke Japanse keuken. Daarvoor hebben we ons laten bijstaan door drie Japanse topchefs en hebben we genoten van een opleiding Japans koken. Om de authenticiteit van de producten te garanderen, zijn we zelfs op zoek gegaan naar nieuwe leveranciers. Sojasaus is bijvoorbeeld niet altijd zomaar sojasaus.” vertelt Michiel.

Het volledige plaatje

Naast de focus op ‘food experience’, wil deze nieuwe samenwerking ook de ‘employee experience’ maximaliseren door de ‘look & feel’ van de restaurants en snackbars aan te passen, via verschillende kanalen een breed voedingsaanbod te voorzien doorheen de hele dag (smart fridges, pick up points,…), en speciale evenementen rond ‘consumer awareness’ te organiseren. Om de efficiëntie te optimaliseren worden bijvoorbeeld zelfscan kassa’s voorzien.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER