FlasHR mobiliteit – Vergroening wagenpark: wat verandert er in 2023?

De 100ste editie van het Autosalon die momenteel loopt zet het thema mobiliteit extra in de schijnwerpers. Wijzigende Europese reguleringen met betrekking tot klimaatdoelstellingen leiden tot noodgedwongen veranderingen in het wagenpark van Belgische ondernemingen. Securex licht de laatste ontwikkelingen toe die impact hebben op zowel werkgever en werknemer. Dit zijn de veranderingen in het wagenpark van de Belgische ondernemingen in 2023, met de nieuwigheden die sinds 1 januari gelden.

In 2023 wordt het startschot gegeven voor de vergroening van het Belgische wagenpark. Vorig jaar besliste de regering de belastingvoordelen voor nieuwe bedrijfswagens die niet koolstofneutraal zijn geleidelijk af te schaffen, zodat ze tegen 2026 uit het wagenpark verdwijnen.

Wie wil opteren voor een hybride bedrijfswagen, wacht best niet te lang. Hoe eerder de overstap wordt gemaakt, hoe voordeliger de fiscale behandeling is. Bovendien zijn de wachttijden voor nieuwe auto’s ongekend lang.

Beperkte aftrekbaarheid van de verbruikskosten van fossiele brandstoffen

Voor nieuwe herlaadbare hybrides die vanaf 1 januari 2023 worden besteld, wordt de fiscale aftrekbaarheid van benzine- of dieselkosten beperkt tot 50%. Het doel van de regering is natuurlijk om het gebruik van deze hybride voertuigen in elektrische modus aan te moedigen.

Voor plug-in hybrides die vóór 1 januari 2023 zijn aangekocht, blijft de huidige fiscale aftrekregeling van toepassing.

Bovendien wordt vanaf 1 januari 2026 de fiscale aftrekbaarheid van voertuigen zonder nuluitstoot, waartoe plug-in hybrides behoren, die aangekocht worden tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025 geleidelijk verminderd tot nul in 2028.

Wat wordt bedoeld met ‘aangekocht’?

Nu de nieuwe belastingregels zijn vastgesteld, blijft één vraag over: hoe bewijst men dat een voertuig inderdaad is ‘aangekocht’ vóór de ingangsdatum van de nieuwe regeling?

In dit verband heeft de fiscus verduidelijkt dat rekening wordt gehouden met de datum waarop de bestelbon wordt opgesteld en ondertekend door de verkoper en de belastingplichtige-koper van het voertuig of, als ze voor een leaseformule kiezen, de datum waarop de leaseovereenkomst wordt ondertekend door de verhuurder en de belastingplichtige-huurder.

Wie voor een hybride voertuig kiest, zorgt er dan best voor dat die de bestelbon of het leasecontract vóór 1 januari 2023 ondertekent! Anders valt men onder de nieuwe belastingregeling, namelijk een fiscale aftrekbaarheid van de kosten van het verbruik van fossiele brandstoffen van 50%.

Voorbeeld:

Peter koopt een plug-in hybride en ondertekent de bestelbon in december 2022. Door de lange levertijden neemt hij het voertuig echter pas 6 maanden later in ontvangst, dus na 1 januari 2023. Dit voertuig wordt op basis van de bestelbon beschouwd als ‘aangekocht’ vóór 1 januari 2023, ook al is het op dat moment nog niet geleverd.

(Plug-in) hybride of elektrische wagen?

In een hybride wagen wordt een klassieke verbrandingsmotor gecombineerd met een elektrische motor, terwijl een elektrische wagen zijn energie uitsluitend uit zijn eigen accu’s haalt. Bij de keuze tussen deze twee oplossingen moet altijd rekening worden gehouden met de TCO of ‘total cost of ownership’. De TCO omvat niet alleen de aankoopprijs, maar ook de kosten van onderhoud, banden, verbruik, reparaties, enz. en zelfs de fiscale aftrekbaarheid.

Geen verkoop van diesel- en benzinewagens meer tegen 2035

Tegen 2035 mogen er in de Europese Unie geen nieuwe wagens meer verkocht worden die rijden op benzine of diesel. Dit werd in juni 2022 beslist door het Europees Parlement. De bedoeling is dat het Europese personenverkeer in 2050 zo goed als volledig CO2-vrij is.

Deze beslissing draagt uiteraard bij tot de vergroening van het wagenpark.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER