Prestatiemanagement, hoe haal je het beste uit je medewerkers. Het is een belangrijk onderdeel van HR management. Het is cruciaal om de prestaties van medewerkers te meten, te sturen en te verbeteren zodat ze afgestemd zijn op de doelstellingen van de organisatie.
Maar in de praktijk blijkt dit niet altijd het geval te zijn, zo wijst onderzoek uit. Heel wat prestatiemanagementsystemen blijken ineffectief voor het verbeteren van prestaties én zijn nefast voor de motivatie van medewerkers. Mede daardoor is prestatiemanagement en de manier waarop het proces aangepast moet worden om effectief te zijn – onderwerp van debat. Dat debat bereikte in de voorbije jaren een hoogtepunt.
Vooral de traditionele prestatiemanagementsystemen, met daarin een belangrijke rol voor periodieke evaluatiegesprekken, kregen veel kritiek: Zowel uit de praktijk als uit onderzoek.
Er gaan dan ook stemmen op om de formele evaluatiegesprekken de deur te wijzen. Een continue dialoog tussen leidinggevenden en medewerkers – bijvoorbeeld aan de hand van regelmatige korte ‘check-ins’ – zou de formele gesprekken kunnen vervangen, zo klinkt het.
- Maar is dat dé oplossing voor alle organisaties?
- En als we kiezen voor een continu en ondersteunend feedbacksysteem, hoe ziet dat er dan uit?
- Wat is de plaats van het traditionele systeem hierbinnen?
- Hoe pak je als organisatie feedback en evalueren nu best aan?
Eveline Schollaert, Shana Mertens, Bart Van Theemsche en Gerd Jacobs schreven daar een boek over “Beste medewerker, hoe gaat het?” Praktijkvoorbeelden, real-life cases én een wetenschappelijk ondersteunde tool waarmee je zelf de feedbackcultuur van je organisatie in kaart kunt brengen.
In deze podcast zoomen we in op de 10 ingrediënten die elk staan voor één aspect van de feedbackomgeving en waar organisaties hun eigen feedback menu mee kunnen samenstellen.
Veel kijk- en luisterplezier!