Medewerkersbetrokkenheid kan een bedrijf maken of kraken. Dit legt een grote verantwoordelijkheid bij leidinggevenden: zij krijgen vaak de lastige taak ervoor te zorgen dat hun medewerkers goed in hun vel zitten en geëngageerd zijn. In een ideaal scenario hoeven ze dat echter niet alleen te doen en kunnen ze rekenen op het EAP van hun organisatie
Betrokken medewerkers, beter bedrijf
Betrokken medewerkers hebben een aangetoonde positieve impact op productiviteit, Betrokken medewerkers hebben een aangetoonde positieve impact op productiviteit, winst en klanttevredenheid van bedrijven. Omgekeerd wegen niet-geëngageerde en gedemotiveerde werknemers op het omzetcijfer, kwaliteit, absenteïsme en arbeidsongevallen. Organisaties met een hoge medewerkersbetrokkenheid halen steevast meer inkomsten en boeken meer winst dan vooropgesteld, terwijl bedrijven die laag scoren op engagement doorgaans de omzet- en winstprognoses niet halen. Ze kennen ook een opvallend hoger verloop en ziekteverzuim.
Mentale en sociale gezondheid
Verschillende factoren bepalen de betrokkenheid van medewerkers. Krijgen ze erkenning voor hun werk? Worden ze aangemoedigd om zich verder te ontwikkelen? Zijn er mensen die om hen lijken te geven als persoon? Hoe zit het met hun mentaal en sociaal welbevinden? Bedrijven die hierop willen inzetten, stimuleren samenwerking en cultiveren een cultuur van waardering.
Dat is in normale omstandigheden al een hele uitdaging, laat staan in de uitzonderlijke situatie waarin we nu wereldwijd verkeren. Na maanden thuiswerk geeft ongeveer de helft van de werknemers in een Gallup-studie aan ongerust te zijn en een kwart voelt zich alleen. Zeker nu is ondersteuning op het vlak van mentale en sociale gezondheid cruciaal. Want werknemers die zich goed voelen, tonen meer veerkracht in woelige tijden.
Druk bij leidinggevenden
Investeren in employee engagement loont op meerdere vlakken. Dat legt meteen de lat hoog voor leidinggevenden. Zij zijn immers vaak diegenen naar wie gekeken wordt om medewerkers betrokken te houden. Geen evidentie, temeer omdat leidinggevenden doorgaans geen expert zijn. Hoe zorg je ervoor dat iemand zich gezien en geapprecieerd voelt (zelfs als die persoon niet fysiek aanwezig is)? Hoe stimuleer je mensen om goed voor zichzelf te zorgen? Hoe vang je signalen op dat iemand het moeilijk heeft?
EAP ondersteunt employee engagement
Leidinggevenden hoeven er niet alleen voor te staan. Een EAP biedt zowel mentale, fysieke als praktische ondersteuning voor medewerkers. Specialisten reiken individuele medewerkers handvaten aan om veerkrachtig te zijn. De rol van leidinggevenden bestaat er dan vooral in hun werknemers aan te moedigen er gebruik van te maken. Zijzelf kunnen binnen het EAP begeleiding krijgen om de betrokkenheid van collega’s te stimuleren, zelfs in uitzonderlijke omstandigheden