Bijna 40% van de werkgevers moedigt zijn mensen aan om generatieve AI te gebruiken. Ze voorzien daarom ook in de nodige training, die gebeurt vooral intern door zelf ontwikkelde programma’s, mentorship of aanmoedigen van zelfstudie. Werknemers zien de meerwaarde van AI ook duidelijk in: een op de drie doet er bijna dagelijks een beroep op. Dat blijkt uit onderzoek van rekruteringsspecialist Robert Half.
Het gebruik van artificiële intelligentie dan ook in heel wat bedrijfssectoren steeds meer ingeburgerd. Zo beseffen werkgevers heel goed dat AI een troef is om de productiviteit te verbeteren (38%). Vooral bij grote bedrijven (meer dan 250 werknemers) is dat het geval: 52% tegenover 24% bij de kleinere bedrijven.
Bedrijven moedigen hun personeel ook aan om de mogelijkheden van AI te verkennen en zo routinematige taken te vereenvoudigen of efficiënter te laten verlopen. (41%)Opvallend is dat dit iets vaker het geval is bij kleinere bedrijven. Meer dan de helft geeft aan hun medewerkers aan te sporen om te ontdekken wat er allemaal mogelijk is met AI , terwijl dat bij grotere bedrijven minder dan een op de drie bedrijven is. Dit kan wijzen op het feit dat AI in grotere bedrijven al meer ingeburgerd is.
Om AI zo goed mogelijk in te zetten, is het belangrijk om personeel de juiste training aan te bieden. Slechts 5% van de bedrijven biedt geen enkele trainingsvorm rond AI aan. Bij de rest kunnen de medewerkers meestal kiezen uit verschillende soorten interne begeleiding, van interne opleidingen (48%), over mentorship (40%) tot zelfstudie-programma’s (38%). Opvallend: slechts een kwart van de bedrijven doet beroep op externe partijen om een AI-opleiding te komen geven.
Geen geheim
Een op de drie werknemers doet bijna dagelijks een beroep op generatieve AI zoals ChatGPT. Vier op de tien zeggen dan weer dat zelden of nooit te doen. Hoe ouder, hoe minder frequent de m/v in kwestie naar AI grijpt: 39% van de Gen Z’ers zegt het bijna dagelijks te doen, 30% van de Millennials, 28% van de Gen X’ers en ‘slechts’ 17% van de Babyboomers. Het verschil tussen mannen vrouwen is erg klein: 31% van de mannen en 26% van de vrouwen geeft aan dat ze bijna iedere dag teruggrijpen naar generatieve AI.
Werknemers zijn ook heel erg transparant over het gebruik van AI. Driekwart zegt (heel) transparant te zijn over het gebruik tegen z’n werkgever of manager. Slechts 4% is dat helemaal niet en zwijgt er in alle talen over, 21% noemt zichzelf ‘niet erg transparant’.
Over het onderzoek
Robert Half heeft een studie uitgevoerd van juni tot juli 2024 onder 1500 respondenten met behulp van een onlinegegevensverzamelingsmethode. De respondenten vertegenwoordigen werkgevers (n=500) en werknemers (n=1000) in finance en boekhouding IT, administratie, HR en office support en legal. De respondenten komen uit een steekproef van KMO’s (n=750) en grote bedrijven (n=750). Ze zijn afkomstig uit de publieke en private sector, evenals beursgenoteerde bedrijven in de drie regio’s van België (Brussel, Vlaanderen, Wallonië).