Duurzaam ondernemen is geen optie meer maar een must

Een positief point of no return is bereikt. Aangedreven door de klimaatverandering, pandemie en energiecrisis beseffen steeds meer bedrijven dat duurzaam ondernemen geen optie meer is maar een must. Met het Trendrapport 2023 ‘Wellbeing & Sustainability’ tekent B-Tonic, dochteronderneming van Baloise, een routebeschrijving voor bedrijven naar een succesvolle en duurzame toekomst. Trendwatcher Herman Konings trekt die toekomst naar het heden aan de hand van enkele opvallende internationale tendensen.

‘War for wellbeing’

De Wereldgezondheidsorganisatie definieert gezondheid als de som van een opperste sociaal, mentaal en fysiek wellbeing. Dat betekent inherent dat je de gezondheid van een medewerker niet uitsluitend kunt meten in termen van ziekte, absenteïsme, ongeval of invaliditeit.

Zo wijst de praktijk uit dat het ESG- of duurzaamheidsbeleid van een onderneming directe impact heeft op de wellbeing van de medewerkers.

De cirkel is rond: hoe duurzamer of ESG-gedreven het bedrijf of de organisatie werkt, hoe positiever de impact op de wellbeing van het menselijk (en sociaal) kapitaal dat op haar beurt de brandstof vormt voor de groei en het succes van de organisatie.

Ook in de context van de huidige ‘war for talent’ is duurzaamheid een kritieke waarde voor een onderneming of organisatie. En duurzaam betekent onder meer aandacht voor de wellbeing van je medewerkers.

Op die manier groeit welzijn uit tot een krachtig wapen in de strijd voor een aantrekkelijke employer brand. Anders gezegd, achter de frontlinie van de huidige ‘war for talent’ heerst een heuse ‘war for wellbeing’.

5 SDG’s

De verandering is ingezet. Niet enkel het resultaat (de winst) maar ook de manier waarop de resultaten tot stand komen, wordt even cruciaal, zo niet crucialer. Recent onderzoek bevestigt dat bij werkgevers de behoefte groeit aan ‘wellness-as-a-service’. Meer in het bijzonder van verzekeringsbedrijven wordt verwacht dat ze pro-actief het (fysieke en mentale) welzijn van de werknemers van hun professionele klanten opvolgen en optimaliseren.

In dit tweede trendrapport van B-Tonic focussen we op vijf SDG’s die een grote impact hebben op het wellbeing van de medewerkers van bedrijven en organisaties. Een duurzaam welzijnsbeleid vormt immers de motor voor een grotere betrokkenheid tussen ondernemers, management en medewerkers. De mens centraal stellen is essentieel voor de duurzame gezondheid van economie, maatschappij en milieu. En bij inbreiding dus ook voor het bedrijf of de organisatie.

>> Je kan het trendrapport hier downloaden

efd6ee50 6cc5 4a32 947f c8d5fa5f715c 1024x704 1

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER