Dit zijn de drie meest aangeklikte artikels over rekrutering

De maand juni stond integraal in het teken van rekrutering: new weapons in the battle for talent. Een hot topic, want ons magazine is ondertussen uitverkocht.

Dit zijn de drie meest aangeklikte artikels van deze maand.

Hoe rekruteren we Messi en kunnen we hem ook laten scoren

Dirk Buyens en Koen Dewettinck, twee boegbeelden van de Vlerick Business School en doorgewinterde onderzoekers bakenen een vijftal trends af in het ruime rekruteringsdomein:

  1. Meer en meer studies wijzen erop dat je de selectie best laat doorlopen tot en met de onboarding. Dat verhoogt de kans op succes significant. De selectie stopt niet bij het tekenen van het arbeidscontract, maar loopt op zijn minst een jaar door om ervoor te zorgen dat de nieuwkomer zich goed kan oriënteren.
  2. Meer en meer bedrijven komen tot het besef dat ze worstelen met onbewuste biases of vooroordelen. Het probleem is nog altijd behoorlijk groot, maar de aandacht voor diversiteit en inclusie neemt nu gelukkig wel toe.
  3. Meer en meer ondervinden de bedrijven dat employer branding niet beperkt mag blijven tot een bepaalde periode én dat het iets anders is dan pure branding. Het gaat om je brand als werkgever.
  4. Meer en meer werkgevers schakelen brand ambassadors in, medewerkers die het bedrijf promoten zonder zelf verkoper of marketeer te zijn. Ze tonen: zo zijn wij hier, zo werken wij hier.
  5. Meer en meer bedrijven maken werk hun unique selling proposition als werkgever, hun identiteit, hun cultuur die zich onderscheidt van alle andere organisaties. De brand is echter maar zo sterk als het geloof van de medewerkers erin. Dit moet zeer goed gecheckt worden met de werknemers.

>> Lees hier het volledige artikel

Webp.net compress image 34

De chemie van rekrutering: de kandidaat leidt de dans

Deze maand connecteerde Roeland Van Dessel ons met Julie Van der Heyden, Head of HR Career Center bij Delhaize Belgium. Ze is er onder andere verantwoordelijk voor talent acquisition, maar ze heeft het liever over talent mobility en total workforce management, want de focus ligt op interne jobmobiliteit en talent staat niet altijd op de payroll. Het is overigens de kandidaat die rekruteert, niet het bedrijf, vindt ze. “Rekruteren is een beetje als dansen”, vindt Roeland Van Dessel. “Er moet een bepaalde chemie zijn. Maar het is wel degelijk de kandidaat die beslist óf er gedanst wordt en met wie hij danst.”

>> Lees hier het volledige artikel

Webp.net compress image 35


Van traditioneel naar smart talent management

De rol van HR is sedert de komst van covid-19 niet veranderd, maar the stakes are higher. Er wordt naar HR gekeken om tijdens (en straks na) de crisis te garanderen dat het juiste talent op de juiste plaats zit voor de juiste prijs met het juiste soort contract. Traditioneel talent management volstaat daarvoor niet meer. Hoe kan het dan wel? Dat vroegen we aan Jan Laurijssen (SD Worx), die jou op weg zet om talent management heruit te vinden.

“HR neemt vandaag de rol op van een navigator”, stelt Laurijssen vast. Navigeren vergt de kunst van het plannen én het volgen van een route. Vroeger kon de koers enkel bepaald worden aan de hand van zon en sterren. Je had dus helder weer nodig, geen wolken, laat staan een storm… Vandaag hebben we hightech navigatiesystemen. Zo onderstreept Laurijssen het belang van technologie en data om de koers te bepalen, maar ook de bedrevenheid van behendig bijsturen wanneer de context dat vereist.

>> Lees hier het volledige artikel

Webp.net compress image 36

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER