Dit zijn de 3 grootste misvattingen over reskilling

In een volledig digitale wereld moeten bedrijven en de maatschappij dringend de toenemende vaardigheidskloof overbruggen. 87% van de leidinggevenden ervaart een tekort aan vaardigheden binnen hun personeelsbestand, of verwacht er in de toekomst mee te maken te krijgen, blijkt uit een studie van McKinsey. Accenture schat dat de G20-landen tegen 2028 een gecumuleerde bbp-groei van 11,5 miljard dollar kunnen mislopen als de groeiende digitale vaardigheidskloof niet wordt aangepakt.

Digitalisering veroorzaakte een ‘job shift’. Indien we onze economie wereldwijd willen herstellen na de pandemie, en op lange termijn een veerkrachtige economische groei willen, zijn onmiddellijke en duurzame investeringen in digitale vaardigheden dan ook absoluut noodzakelijk. Het gebrek aan IT- en digitale vaardigheden heeft voor bedrijven gevolgen op vlak van omzetgroei of snelheid bij het uitrollen van nieuwe producten en diensten.

Bedrijfsleiders hebben echter vaak geen idee van de schaal waarop technologie de aard van elke baan verandert, en hoe ze hun teams kunnen klaarstomen voor succes, aldus Lien Ceulemans, Country Leader BeLux bij Salesforce.

Ze ziet drie belangrijke misvattingen:

Niet iedereen wordt een programmeur

Bij het aanpakken van de digitale vaardigheidskloof gaat het er niet om dat iedereen een computerprogrammeur of deskundig codeur wordt. Verschillende banen vereisen verschillende niveaus van technische kennis en vaardigheden.

Veel niet-technische functies, zoals verkoop en marketing, personeelszaken en financiën, zullen echter om een hoger niveau van digitale vaardigheid vragen.

Om zich hierop voor te bereiden, moeten werkgevers werknemers helpen zich comfortabeler te voelen bij het gebruik van nieuwe applicaties en het omgaan met gegevens. Voor de meeste banen wordt dit een basisvereiste. Voor wie deze nodige vaardigheden niet in huis heeft, kan het inhuren van externe kandidaten voor jobs die specialisatie vereisen een kostbare aangelegenheid zijn. Kijk maar naar wervingskosten, advertenties en hogere salarissen die deze werknemers vragen. Door teams uit te rusten met de juiste tools en het hun kennisniveau te verhogen, zullen zowel bedrijven als werknemers hiervan profiteren.

Gebrek aan formele digitale opleiding is geen belemmering voor succes

Hoewel technologie nieuwe banen creëert, verhindert de groeiende vaardigheidskloof veel mensen toegang tot deze jobs. Ze bezitten immers niet de skills om met nieuwe tools aan de slag te gaan.

En toch zijn die digitale vaardigheden sneller en gemakkelijker aan te leren dan we soms denken. Het gebrek aan een formele digitale opleiding hoeft zeker geen belemmering te zijn voor de carrièremogelijkheden van medewerkers.

Steeds meer bedrijven investeren daarom in de ontwikkeling van skills bij zowel hun huidig als toekomstig personeel, bijvoorbeeld door interne trainingen te organiseren of door samen te werken met hogescholen en universiteiten.

Er is weliswaar nog een behoorlijk lange weg te gaan. Uit een eigen lokale rondvraag blijkt dat drie op tien Belgische werknemers nog geen toegang hebben tot leermogelijkheden. De intenties rond training en reskilling mogen dan ook niet bij mooie woorden blijven.

Om daadkrachtig op te treden, hebben organisaties nood aan sterk leiderschap.

Succesvolle bedrijven zullen zich steeds meer onderscheiden in de manier waarop ze het belang van opleidingen erkennen, budgetten vrijmaken voor training, samenwerkingen aangaan, etc. Een goede leercultuur legt de nadruk op zowel de softe als de harde skills en zal op termijn de hele organisatie sterker en wendbaarder maken om met veranderingen te kunnen omgaan.

Leren doe je niet alleen samen en niet alleen in de klas

De manier waarop we leven en werken is drastisch veranderd. Dat moet ook gelden voor de manier waarop we leren. Onze nieuwe digitale wereld biedt bedrijven een grote kans om opnieuw na te denken over hoe agile teams eruit zien. Door ontwikkelingsprogramma’s op maat te ontwikkelen, kunnen bedrijven een flexibele werkcultuur creëren die alle werknemers in staat stelt om overal verbinding te maken, te leren en vooruitgang te boeken.

De pandemie heeft ons een unieke kans geboden om opnieuw na te denken over digitaal onderwijs en te zorgen voor een digitale evolutie van het bedrijfsleven en een maatschappij die groei en innovatie stimuleert. Nu meer dan ooit moeten bedrijven nauw samenwerken met overheden en belanghebbenden uit de gemeenschap om ervoor te zorgen dat er meer opleidingen worden gegeven om aan de digitale vraag te voldoen en herstel en groei te versnellen.

Deze blog werd geschreven door Lien Ceulemans, Country Leader BeLux bij Salesforce.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER