Dit zijn de 10 meest gevraagde soft skills

In een tijd waarin AI steeds meer terrein wint in de wereld van werk is het belang van soft skills niet te onderschatten. Recent onderzoek van LinkedIn werpt licht op de meest gewilde vaardigheden onder professionals, waaruit blijkt dat communicatie bovenaan staat. Vier van de vijf meest gevraagde vaardigheden zijn soft skills.

Terwijl organisaties steeds meer inzicht krijgen in de impact van AI, beseffen ze tegelijkertijd dat er taken zijn die juist unieke menselijke vaardigheden vereisen. Dit wordt bevestigd door onderzoek van LinkedIn, waaruit blijkt dat wereldwijd 9 op de 10 leidinggevenden het erover eens zijn dat soft skills belangrijker zijn dan ooit tevoren. Voor bedrijven is het steeds vaker prioriteit om zowel soft skills als AI-vaardigheden te ontwikkelen. Dit is met name belangrijk voor jonge professionals die hun intrede doen op de arbeidsmarkt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat 4 van de top 5 meest gevraagde vaardigheden soft skills zijn in België:

  1. Communicatie
  2. Samenwerking
  3. Projectmanagement
  4. Analytische vaardigheden
  5. Management
  6. Sales
  7. Customer Service
  8. Leiderschap
  9. Engineering
  10. Probleemoplossend vermogen

Om de meest gevraagde vaardigheden van dit jaar te bepalen, zijn de gegevens geanalyseerd van de 1 miljard leden van LinkedIn verspreid over 200 regio’s en landen. De resultaten illustreren hoe snel de wereld van werk verandert. In de afgelopen 12 maanden voegden leden 680 miljoen vaardigheden aan hun profielen toe, een stijging van 80% ten opzichte van het voorgaande jaar. Dit sluit aan bij de verandering van vaardigheden in vacatures: sinds 2015 zijn vaardigheden voor functies gemiddeld met 25% veranderd en tegen 2030 wordt verwacht dat dit aantal minstens 65% zal bedragen, onder andere door snelle ontwikkelingen in AI.

Marjolein Kleijn, Director LinkedIn Benelux

“Terwijl AI de wereld van het werk verandert, groeit het besef dat de soft skills die alleen mensen kunnen meebrengen – zoals communicatie en samenwerking – belangrijker worden dan ooit. Terwijl bedrijven er ongetwijfeld op gebrand zijn om de AI-vaardigheden in hun organisatie te vergroten, is het belangrijk om ook prioriteit te geven aan de ontwikkeling van soft skills van hun teams. Door het combineren van deze menselijke vaardigheden met de kracht van AI, kunnen leiders hun organisaties een voorsprong geven en hun personeel veerkrachtiger maken tegen toekomstige veranderingen”.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER