Dit was de World Employer Branding Day 2023

Vorige week trokken we met #ZigZagHR & Insilencio en een Belgische delegatie van HR professionals naar Amsterdam voor de World Employer Branding Day: 14 best & next practices van internationale Employer Branding specialisten, netwerken met meer dan 700 professionals en een fan-tas-tische Master of Ceremonies Marnick Vandenbroek.

Nanci Hogenboom-van het Hof, Global Head of Employer Brand bij het Nederlandse high-tech bedrijf ASML beet de spits af met een van de beste practices van de dag. Ze hebben 10 000 medewerkers aangeworven in 2022. Daarvoor hebben ze een crossfunctional Employer Brand ecosystem uitgebouwd. Samenwerking tussen HR, Talent Acquisiton en interne communicatie en met media; een data driven mindset én een duidelijk link naar de business bleken de sleutels tot succes.

Alex Horner, Global Head Employer Branding en Briana Lebel, Global Employee Brand Manager van het Amerikaanse Activision Blizzard (Call of Duty, World of Warcraft, Diablo, Overwatch en Candy Crush) lichtten toe hoe ze hun medewerkers ondersteunen om hun verhaal te brengen (employer branding door personal branding of anders gezegd zet de spotlight op je werkgeversmerk door de spotlight op je werknemers te zetten) en hoe ze in hun games job advertenties inzetten en op die manier van hun gaming community een talent pool maakten.

Ook het verhaal van Lego, gebracht door Andrew Patterson, Global Employer Brand & Talent Attraction Lead wist de Employer Brand community te inspireren. Daar gingen ze nog een stapje verder in het activeren van hun medewerkers: in ‘Live: behind the bricks’ neemt één van de medewerkers je mee achter de schermen (note to self: dat gaan we bij #ZigZagHR ook es proberen)

Danny Stacy (Indeed) en Taylor Meadows (Glassdoor) hadden het over het belang van vriendschap op het werk en over workplace loneliness. En ook het verhaal van Mars, Lidl, Vattenfall, Tiktok, Siemens, Mondelez en Amazon konden de torenhoge verwachtingen van de aanwezigen invullen.

Het hoogtepunt?

Dat is wat mij betreft het verhaal, gebracht door Estera Anghelescu, Recruiting & Employer Branding Director bij Kaufland Roemenië & Moldavië en vorig jaar uitgeroepen tot Employer Branding Lead of the year. Ze organiseerden een accessibility hackaton, ze passen hun jobs aan aan kandidaten met een beperking én ze hebben met The Grand Job Experience als allereerste bedrijf een branded rekruteringscampagne uitgewerkt door een Kaufland winkel te opnemen in GTA 5. Bekijk zeker het filmpje 👇

Met hun Kaufland Dance Tok gingen ze viraal en lieten ze miljoenen Roemenen dansen op TikTok, niet wetende dat het dansje in gebarentaal eigenlijk een vacature was voor slechthorenden en doven.

3 take aways

  1. Kandidaten zoeken niet naar een perfecte werkgever, maar naar een eerlijke werkgever
  2. Kandidaten zijn medewerkers, alleen, ze weten het nog niet. Stem je externe en interne employer brand dus goed op elkaar af
  3. Natuurlijk is content belangrijk, maar waarde wordt gecreëerd door het distribueren van content via de juiste kanalen (waar je doelgroep zit). Daarvoor moet je je in de schoenen kunnen verplaatsen van je kandidaat. Letterlijk

It’s a great time to be in Employer Branding!

Benieuwd naar meer?

Meer learnings delen we samen met Insilencio op ons Employer Brand Debrief event op 16 november in Mechelen.
>> Meer info en inschrijven

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER