Er wordt veel gezegd over Generatie Z op de werkvloer, maar één ding is duidelijk: deze generatie streeft actief naar een gezonde werk-privébalans. Hoe kunnen organisaties die binnenkort hopen afstuderende professionals aan te werven, het beste aan deze wens voldoen? Walters People heeft recentelijk een enquête uitgevoerd om de wensen van werknemers met 1 tot 3 jaar ervaring te onderzoeken. Uit de resultaten blijken twee factoren essentieel voor een goede werk-privébalans onder jonge professionals.
Pendeltijd
Bijna 40% van de deelnemers spendeert dagelijks tussen 30 en 60 minuten aan woon-werkverkeer, terwijl meer dan 30% zelfs langer dan een uur onderweg is. Dit staat in schril contrast met de wens van jonge professionals om dichter bij huis te werken: 41% geeft immers aan dat de mogelijkheid om dichter bij huis te werken een grote motivatie is om voor een nieuwe job te solliciteren.
Thuiswerken
Hoewel momenteel een derde van deze jonge professionals geen thuiswerkoptie heeft, lijkt de vrijheid om dit te doen een significante rol te spelen bij de jobkeuze van deze generatie werknemers. Maar liefst 84% van de respondenten wenst minstens twee dagen per week vanuit huis te werken. Voor 35% is (meer) telewerken zelfs een belangrijke motivator om op zoek te gaan naar een nieuwe job.
Impact op werkgevers
Deze bevindingen bieden werkgevers essentiële inzichten in de behoeften van jonge professionals. “Gen Z vraagt om flexibiliteit, autonomie in werkroosters en een gezonde balans tussen werk en privé,” aldus Gitte Peeraer, Senior Talent Acquisition & Learning Specialist bij Walters People. “Organisaties die deze aspecten omarmen, zijn aantrekkelijke werkgevers voor dit jonge talent. Voor werkgevers die Gen Z’ers willen aantrekken én behouden, is het dus raadzaam om op korte termijn hun aanbod van flexibel werken te heroverwegen.”