Napoleon Games is één van die organisaties die je kent van naam, maar waarvan je eigenlijk géén idee hebt wat er zich achter de schermen afspeelt. Je denkt misschien niet direct aan het internationaal rekruteren van niche talent, onbeperkt verlof, of een sterke People strategie. Tot je eens echt binnenkijkt bij Napoleon Games. “Mensen denken soms dat we in donkere keldertjes zitten te gamen,” lacht Sara De Coster, Head of HR Belgium. “Maar wij lijken meer op een techbedrijf à la Coolblue dan op het clichébeeld dat leeft.”
Waarden die leven
Bij Napoleon Games geen posters aan de muur met hun corporate waarden. Hier léven ze echt. En dat mag je letterlijk nemen: de gangen en bureaus staan vol met dobbelstenen, groot en klein, bedrukt met de vijf kernwaarden (Champion our Customer, Lift Each Other Up, Take Ownership, Impact the Game en Do What’s Right). “We merkten dat niemand die Engelstalige waarden écht onthield, dus zijn we ze gaan koppelen aan symbolen en acties,” vertelt Sara. Tijdens townhalls worden collega’s die de waarden belichamen ook in de bloemetjes gezet. “Ons leiderschapsteam schrijft zelfs persoonlijke bedankjes – dat maakt een verschil.”
Op het vierde verdiep van het hoofdkantoor waan je je bijna in een sportclub. “We hebben dat volledig gerebrand in sportthema. Denk: een boksbal, dartborden, pingpongtafels, zelfs de fiets van Remco Evenepoel hangt er aan de muur,” vertelt Sara trots. “Het is opvallend hoeveel collega’s daar écht graag zitten. Soms komen ze vroeger toe om hun plekje te verzekeren.” Sport leeft niet alleen in de inrichting, maar ook in de mentaliteit. “Er is een gezonde competitiviteit en veel vriendschappen onder collega’s.”
Flex versus fixed
Sara is duidelijk: “We zijn een outputgedreven organisatie. Wil je naar de kapper in de voormiddag? Doen, zolang je deadlines gehaald worden.” Die vrijheid zit diep ingebakken in de cultuur, zeker voor bedienden in het hoofdkantoor. “We vragen om twee à drie dagen op kantoor te zijn, de rest is hybride. En ja, als je kind om 15u moet worden opgehaald, werk je gerust ‘s avonds wat bij. Niemand die daar moeilijk over doet.”
Ook opvallend: hun onbeperkt verlof programma (OPAL). Say what? “Op voorhand had ik zelf ook mijn twijfels. Maar eigenlijk werkt het heel goed. Het zijn vooral bijvoorbeeld ex-zelfstandigen of jonge starters zonder vakantie die dat een geruststellend idee vinden.”
Medewerkers kunnen dus onbeperkt bijkomende verlofdagen opnemen bovenop de 20 wettelijke verlofdagen én 10 extra dagen die iedereen krijgt — al zijn er duidelijke afspraken. Wie tot drie extra weken opneemt, kan dat gewoon in overleg met de manager regelen. Maar van zodra het over meer dan drie weken gaat, komt er een gesprek bij met HR. “Niet om iemand terug te fluiten, maar om te bewaken dat de continuïteit van het werk niet in het gedrang komt,” zegt Sara.
Het OPAL-programma is dus geen ‘gratis vakantie voor iedereen’, maar eerder een volwassen en flexibel systeem gebaseerd op vertrouwen en verantwoordelijkheid. En dat blijkt te werken: ongeveer 15% van de medewerkers maakt er gebruik van, meestal in de vorm van een extra week of enkele dagen — zelden voor lange periodes.
Een sector die snel evolueert
De wereld van gaming en sportweddenschappen is continu in beweging. Nieuwe technologieën, veranderende wetgeving en een steeds kritischer publiek zorgen ervoor dat Napoleon Games constant moet schakelen en vooruitdenken. “We zitten in een sector waar snelheid en innovatie cruciaal zijn,” vertelt Sara. “Je moet mee kunnen, flexibel zijn en durven veranderen. Dat is niet voor iedereen weggelegd, maar wie er energie van krijgt, zit hier op de juiste plek.”
Die snelheid en drive zie je ook terug in de bedrijfscultuur. Medewerkers zijn gedreven, ondernemend en werken hard – maar wel met plezier. Het ‘work hard, play hard’-principe is misschien niet meer de officiële slogan, maar het DNA van de organisatie ademt nog steeds sport en competitie. “We verwachten niet dat iedereen naar het buitenland wil of manager moet worden,” vertelt Sara De Coster, “maar wie vooruit wil, krijgt daar bij ons alle kansen toe.”
Met het Supercharge-programma maakt Napoleon die belofte concreet. Het is veel meer dan een bonussysteem: het is onderdeel van het performance proces en van een bredere cultuur van erkenning, drive en groei. Medewerkers worden verantwoordelijk gehouden voor hun targets en gewaardeerd op basis van hun impact, inzet en potentieel. En dat loont: wie echt het verschil maakt, kan tot 2,5 keer zijn standaardbonus ontvangen.
Het programma werkt met vijf prestatieniveaus, gebaseerd op heldere OKR’s en 360°-feedback:
- Make a Change: zijn je doelstellingen niet behaald? Dan volgt er geen bonus, maar wél een duidelijk signaal om bij te sturen.
- Refocus: je ontvangt een gedeeltelijke bonus en krijgt extra begeleiding als je nog niet helemaal op koers zit, maar wel potentieel toont.
- Sustainer: wie zijn doelen haalt, ontvangt de volledige bonus.
- Changemaker: wie een duidelijke meerwaarde levert en extra inzet toont, krijgt een hogere bonus als erkenning.
- Superstar: uitzonderlijke prestaties, zoals het zelfstandig trekken van een organisatiebreed project, worden beloond met de hoogste bonuscategorie.
Twee keer per jaar wordt alles geëvalueerd, mét duidelijke feedbackmomenten. “We willen dat mensen altijd weten waar ze staan. Niet pas aan het einde van het jaar,” aldus Sara.
Bij Napoleon is het simpel: doen wat je graag doet is helemaal oké, en goede prestaties worden beloond. Maar wie meer wil, kan ook écht vooruit. Die balans tussen vrijheid, verantwoordelijkheid en drive is een belangrijk element in hun cultuur.
Diversiteit als vanzelfsprekendheid
Er werken mensen van overal ter wereld, zeker in gespecialiseerde functies zoals in de speelzalen (bijvoorbeeld croupiers). De werkvloer is multicultureel, en dat wordt op een natuurlijke manier geïntegreerd. Taal is geen barrière: “We maken daar geen probleem van,” zegt Sara. “We communiceren standaard drietalig.” En ja, dat vraagt een aanpassing, maar ook dat loopt vlot dankzij een sterke onboarding. “De drempel om een manager aan te spreken is hier superlaag. Iedereen is aanspreekbaar.”
Responsible gaming als rode draad
In een sector die vaak onder vuur ligt, kiest Napoleon resoluut voor verantwoord spelgedrag. “We nemen verantwoord spelen enorm serieus. We hebben een heel team dat zich daar fulltime mee bezighoudt, organiseren jaarlijks een speciale week rond het thema, en geven lunch & learn-sessies en trainingen aan al onze medewerkers. We willen dat iedereen hier begrijpt wat verantwoord spelen betekent en hoe wij daaraan bijdragen. Dat is geen PR-verhaal, dat is écht een kernwaarde van ons bedrijf.”
En toch… werken bij een gokbedrijf? Niet iedereen staat meteen te springen. “Mensen twijfelen soms aan het imago. Familie of vrienden die zeggen: ‘Is dat wel goed voor je carrière?’” Sara snapt het, maar wil ook nuance brengen. “We zijn een sterk gereguleerde sector, vergund door en onder toezicht van de kansspelcommissie. We nemen onze verantwoordelijkheid, zowel naar spelers als naar medewerkers.” En dat merk je ook aan hun ‘Bring a friend’-actie. “Dat werkt echt, zeker in onze speelzalen. Sommige families werken hier zelfs samen – mama, papa én zoon of dochter.”
Achter de spannende wereld van Napoleon Games schuilt een warme werkcultuur die je aangenaam zal verrassen. Of zoals Sara het zegt: “Je moet het zien om het te geloven.”
