PARTNERCONTENT

De opmars van NV IK

De jarenlange overbelasting eist zijn tol. Slechts één op de twee werknemers voelt zich nog thuiskomen op het werk. Meer nog, bij jongeren is werk (opnieuw) een hefboom en geen plek waar je je noodzakelijk thuis dient te voelen. En slechts één op de vijf werknemers is een échte ambassadeur van zijn organisatie. Wat is er aan de hand? Elke Van Hoof gidst ons door de diagnose én remedie.

Vandaag dienen heel wat bedrijven steeds meer te doen met minder middelen. Uiteraard veroorzaakt dat extra druk. En dat voelen werknemers duidelijk. Al jaren. Maar vandaag zijn werknemers niet meer bereid deze druk te aanvaarden. De automatische reactie van een tandje bijsteken, verdwijnt. Men doet wat kan en de rest laat men liggen… Een betere balans tussen werk en privé is immers de topprioriteit geworden voor de werkende Belg.

6 op de 10 werknemers voelen zich uitgeput

Een betere balans nastreven is een goede zaak, want vier op de tien werknemers hebben moeite om zich te ontspannen na een werkdag. En zes op de tien werknemers voelen zich uitgeput. Inzetten op recuperatie en ontspannen buiten de werkuren is dus een goede zaak, maar wat tijdens die werkuren?

Minder middelen wil ook zeggen dat budgetten onder druk staan. En de eerste budgetten die eraan geloven, zitten bij welzijn. Budgetten om de samenwerking, de veerkracht en vooral de samenhorigheid te behouden en uit te bouwen, worden gekortwiekt. Geen goed idee, want het gevoel thuis te komen op de werkvloer (sense of belonging) is een belangrijke beschermende factor tegen ziekmakende stress.

Uit ons nieuwste welzijnsrapport blijkt dat slechts één op de twee werknemers zich voelt thuiskomen op het werk. Hoewel bijna zes op de tien werknemers goed presteren, voelen ze zich niet noodzakelijk goed. Eén op de twee werknemers voelt zich goed in de organisatie, bij management en kaderleden liggen de cijfers hoger. Een probleem? Neen, want de Belg is honkvast. We blijven zitten bij onze werkgever en verwachten dat hij/zij onze moeilijke momenten minder zwaar om dragen maakt.

Dat staat haaks op het jobhoppen van jongeren. Gemiddeld werken ze 2 jaar bij een werkgever om zoveel mogelijk ervaring op te doen in de hoop dat ze zich een goed beeld kunnen vormen van waar ze hun professionele ei kunnen leggen. Dat jobhoppen staat los van werkplezier. Ze beschouwen het jobhoppen als een leertraject en dat is dus niet te bekijken als een afwijzing.

De oude structuren van onboarding en opleiding zijn op deze tweejaarsretentie natuurlijk niet gemaakt, wat de organisatie nog meer onder druk zet. Bovendien geeft dit jobhoppen van de jongeren de oudere garde het gevoel dat er een uitloop bezig is (wat we altijd associëren met een slechte werkcultuur). Dat uit zich ook in het ambassadeurschap: gemiddeld is één op de vijf van je werknemers een actieve ambassadeur van je bedrijf! De helft is passief en werkt mee als de context juist zit of werkt niet mee wanneer de context minder uitnodigend is. Eén op de drie is een actieve detractor, een sluipend en uitermate besmettelijke virus, dat zich langzaam verspreid. Onze eigen collega’s willen we nog het meest promoten, maar we raken ook hier echt niet boven de 24%.

De beste versie van zichzelf

Werk aan de winkel dus. Er schuilt immers een grote opportuniteit in het jobhoppen. Als elke jobhopper vertrekt als ambassadeur, bouwen we de aantrekkelijkheid van de organisatie uit. Wanneer we aantrekkelijk zijn als werkgever, kunnen we dat inzetten als tegengif voor dat uitermate besmettelijk virus. Communicatie en feedback zijn hierin van groot belang. Waarom doen we wat we doen? Hoe gaat het met ons als organisatie? Waar willen we naartoe?

Wie het waarom kent, kan heel wat energie verbruiken zonder nefaste gevolgen. Maar in een tijd waarin iedereen op verplaatsing werkt en waar alles strijdt om de aandacht van onze werknemers, zijn communicatie en feedback een huzarenstuk geworden.

Binnen Oh My People, waar we expert zijn in strategisch welzijnsbeleid en interventies om je strategie te laten leven op de werkvloer, lanceren we BEVOY. Een simpele en uitermate betaalbare oplossing om je werkcultuur te managen, slechts één muisklik verwijderd. Je kan zowel het narratief beheren via communicatie en pulse surveys, als het gedrag sturen via nudging, challenges en bewustmaking. Je hele welzijnsplan in de palm van je hand.

Ondertussen bouwen we door het gebruik van BEVOY aan welzijnsbossen. Zodat we met elk verbruik de werk- maar ook leefwereld voor iedereen beter maken. Dat is waar het om draait bij Oh My People: samen bouwen aan een betere werkwereld. Iedereen verdient een context waar hij/zij de beste versie van zichzelf kan neerzetten.

+++

Ons Welzijnsrapport 2023 is klaar.
Houd onze vernieuwde website in de gaten: www.OhMyPeople.be.
Of volg ons op LinkedIn voor de laatste welzijnscijfers.

Meer weten over BEVOY?
Contacteer [email protected] en bouw mee aan een wereld waar iedereen de mogelijkheid heeft om de beste versie van zichzelf neer te zetten.

+++

Prof. dr. Elke Van Hoof is professor aan de VUB, zaakvoerder van het Oh My People en Stichter van Ally Institute. Naast de Insourcing®-techniek voor de behandeling van stressgerelateerde aandoeningen, creëerde ze Stresscrafting®, een techniek waarmee men toxische stress op de werkvloer duurzaam wegwerkt. Ze bouwde ook de gecertifieerde opleiding Human Capital Management® uit. En ze is medebestuurder van Switch-on, het bedrijf achter de BEVOY-app. Ze is de auteur van onder andere Eerste hulp bij Telewerk (LannooCampus, 2020), De Chief Happiness Officer (LannooCampus, 2017) en Eerste hulp bij stress & burn-out (Lannoo, 2017).

Meer info: www.elkevanhoof.com, www.ohmypeople.be, www.Ally.Institute

OhMP logo RGB 2
DSC 9099 min

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER