“De magie van media trekt mensen aan, de magie van dit bedrijf houdt mensen hier”

In tijden van telewerken wil DPG Media zijn medewerkers juist zoveel mogelijk samenbrengen op kantoor. Door in te zetten op de juiste dynamiek én een unieke beleving op kantoor. Het mediabedrijf – recent door Randstad bekroond tot meest aantrekkelijke werkgever – belicht enkele cruciale elementen.

Waar zou jij het liefst werken? In een grootschalig onderzoek van Randstad gaf één op de twee bevraagde personen “DPG Media” als antwoord. Het mediabedrijf – bekend van merken zoals Het Laatste Nieuws, VTM, Qmusic en Humo – is daarmee de meest aantrekkelijke werkgever van België.

“De magie van media bepaalt zeker een groot stuk van de aantrekkingskracht”, vertelt HR-directeur Bart Remmerie. “Met sollicitanten even langs de radiostudio’s of de nieuwsstudio lopen, kan hen net dat extra duwtje geven om voor ons te kiezen. Maar zo’n titel als meest aantrekkelijke werkgever is enkel houdbaar als de mensen die hier werken dat beeld beamen. En gelukkig is dat zo.”

“De magie van media trekt mensen aan, maar de magie van dit bedrijf houdt mensen hier. Onze vibe kunnen andere bedrijven niet zomaar kopiëren. Het zit in alle facetten van de organisatie verweven, ook in onze gebouwen in Antwerpen en Vilvoorde.”

Bart Remmerie, HR Directeur DPG Media

Mensen zijn het decor

De uitnodigende kantoren van DPG Media passen perfect binnen de strategie van het bedrijf. “Als je door onze gebouwen loopt, voel je dat hier media wordt gemaakt”, vertelt Stijn Van den Acker, Facility Manager. “Radiostudio’s moffelen we niet weg, maar plaatsen we heel transparant in onze inkomhal in Vilvoorde. De nieuwsstudio in Antwerpen staat centraal op de werkvloer, waardoor de mensen van de redactie mee het decor vormen. In de ondergrondse parking en zelfs in de toiletten hoor je Qmusic of Joe. We pronken op een creatieve manier met wat we doen.”

Medewerkersbeleving

DPG Media verhuisde eind 2019 naar het nieuwe gebouw op het Mediaplein in Antwerpen, tegenover het Centraal Station. Toch onderging het gebouw ondertussen al enkele aanpassingen. Stijn: “Dat komt enerzijds door de fusie van De Persgroep en MEDIALAAN tot DPG Media in 2019, waardoor de VTM Nieuwsstudio onderdak kreeg in Antwerpen. Anderzijds was er de impact van corona en bijhorende verandering in manier van werken. DPG Media heeft tijdens de beginperiode van corona slim afgewacht en niet zomaar vierkante meters geschrapt. We hebben rustig nagedacht over hoe we willen werken én hoe we mensen kunnen samenbrengen.

De functionele en technische aspecten zijn altijd belangrijk, maar de rode draad is steeds de aangename beleving voor de medewerkers.

Stijn Van den Acker, Facility Manager DPG Media

Vóór corona bestond onze vierde verdieping bijvoorbeeld uit steriele bureaus en een klassiek bedrijfsrestaurant. Vandaag is The Four – de nieuwe naam voor deze locatie – omgetoverd tot een leuke plek waar je elkaar informeel kan ontmoeten bij de kickertafel, in toffe zetels, aan de koffiemachines of standjes om iets te eten.”

“We hebben op The Four ook een aparte ruimte voor evenementen”, vervolledigt Nathalie Thilleman, Manager Corporate & Internal Communication. “Je kan er op een aangename manier vergaderen en nadien nog iets blijven drinken aan de bar. Het is een plek waar mensen graag naartoe komen.”

Gebouw, mensen én sfeer

“Als organisatie bieden we eigenlijk heel wat vrijheid voor informele momenten”, gaat Bart verder. “Daarnaast hebben we geen harde regels rond thuiswerk. We vinden het normaal dat je drie dagen per week op kantoor werkt. Voor verschillende functies, bijvoorbeeld als radiopresentator, moet je uiteraard ter plaatse zijn. We willen echter vooral dat alle collega’s spontaan naar kantoor komen omdat het hier fijn is om te werken. Dat heeft met het gebouw te maken, maar evengoed met de mensen en de sfeer.”

Magie in het kwadraat

“We zijn een heel creatief bedrijf en we hebben elkaar nodig om die creativiteit aan te zwengelen”, stipt Nathalie aan. “Dat krijg je niet door alleen op een scherm te kijken, maar door samen te komen. Tijdens brainstormsessies op kantoor krijg je bij ons magie in het kwadraat.” “Een gesprek hoef je niet altijd aan een klassieke tafel te voeren”, gaat Stijn verder. “Je kan evengoed naar het terras of naar één van de standup meeting rooms. Er zijn verschillende types vergaderzalen. Die hebben geen saaie naam, maar stuk voor stuk een uniek thema. De ene is bijvoorbeeld omgebouwd tot een voetbalstadion met grasveld, in een andere prijkt een muurfoto van ons laatste personeelsfeest. Dat opent opnieuw leuke gesprekken tussen collega’s en kandidaten.”

Creatieve sparkle

“Onze 1400 medewerkers proberen we ook te verbinden via tal van communicatie-acties en evenementen”, gaat Nathalie verder. “Om de haverklap staan er wel een barista of pizzakraam voor ons gebouw. En vandaag loopt er bijvoorbeeld een initiatief – opgestart tijdens corona – waarbij collega’s in teams zoveel mogelijk stappen moeten zetten. Daarmee stimuleren we mensen om in team te bewegen én zetten we met een kwinkslag een van onze merken in de kijker. Die creatieve sparkle trekken we door in al onze communicatie.”

Behind the scenes

“Je merkt dat simpelweg vacatures posten op sociale media slechts een beperkt effect heeft”, aldus Bart. “Persoonlijke verhalen hebben een veel grotere impact”. “We vragen geregeld aan collega’s om hun werkdag in beeld te brengen, ook als ze lunchen of aan de schminktafel zitten”, vult Nathalie aan. “Je ziet dat mensen het geweldig vinden om een blik behind the scenes te krijgen. We filmen dat heel low budget met een smartphone en een statiefje.

“Het resultaat hoeft niet perfect te zijn, het is belangrijker dat we authentiek zijn. Soms spelen we één van onze bekende gezichten uit. Zo deelde het konijn uit The Masked Singer vorig jaar paaseitjes uit aan de collega’s. Dat is iets wat enkel wij kunnen doen, en onze mensen vinden dat natuurlijk leuk.”

“Vroeger moest je uitleggen wat DPG Media deed, vandaag kent iedereen ons”, vult Stijn nog aan. “Bij alles wat we doen proberen we het maximale eruit te halen qua beleving. Niet door veel geld uit te geven, maar door het slim aan te pakken.”

D50BDF40 A1EA 4BA4 9768 EE6086D2CA24 min

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER