Bye bye traditionele werkmodel, welkom in de wereld van hybride werken.

Medewerkers zijn het grootste en belangrijkste kapitaal voor elke onderneming. Daarom is investeren in het welzijn van de medewerkers geen overbodige luxe maar een absolute noodzaak, aldus Ann De Bisschop. Naar aanleiding van de nationale week van het werkgeluk doet ze een warme oproep aan alle bedrijfsleiders:

“Hybride werk kent vele variaties. En één ding is duidelijk : there is no way back & there is no one size fits all plan. Maar er is toch een plan hé, hoop ik, ik richt me even aan alle bedrijven nu!” Ann De Bisschop

Sommige organisaties kunnen élke medewerker de flexibiliteit geven om een deel van de week thuis of op afstand te werken. Andere bedrijven – actief in de productie – zitten vaak met een soort tweestrijd binnen hun organisatie: hoe kunnen we ervoor zorgen dat alles eerlijk verloopt en vermijden dat er jaloerse blikken zouden komen onder de collega’s? Misschien wil ook niet iedereen van thuis werken. Wie genoodzaakt is om op de slaapkamer of aan een drukke keukentafel te werken, heeft reikhalzend uitgekeken naar de dag dat het verplichte thuiswerk werd opgeheven. In ieder geval is uit recent onderzoek gebleken dat bijna de helft van de werknemers waarschijnlijk op zoek zou gaan naar een andere baan als hun werkgever halsstarrig vast houdt aan “office first” en “ 9 to 5” en niet voor een flexibel en hybride werkmodel zou kiezen.

Werknemers zien dus duidelijk de waarde in van hybride werken.

Wat trekt werknemers aan in een hybride model?

  • Ze kunnen werken wanneer, waar en hoe zij het meest productief zijn
  • Beter evenwicht tussen werk en privé blijft de voornaamste reden om hybride te willen werken. De vrijheid die men ervaart om ook van thuis te kunnen werken is iets wat nu en in de toekomst op de wishlist zal staan bij sollicitaties.

Maar ook de werkgever kan vruchten plukken van meer thuiswerk.

Werk slimmer, niet harder


Wat zijn de voordelen voor de werkgever?

  • Besparing op vastgoedkosten : vastgoedkosten kunnen makkelijk met 30 % verlagen. Deze kostenbesparing kan opnieuw geïnvesteerd worden in het aanbieden van werkopties voor werknemers, zoals satellietkantoren en kleinere co-working spaces of het internet abonnement thuis en een goede bureastoel voor de thuiswerkers.
  • Talent kent geen grenzen : In een hybride werkmodel kan een bedrijf talent van over de hele wereld inhuren. Een bredere talentenpool en gespecialiseerde vaardigheden kan een organisatie een mooi concurrentievoordeel opleveren.

Hoe een hybride werkmodel invoeren?

  • Bevraag en betrek uw medewerkers en breng de behoeften en wensen in kaart.
  • Leg geen strikte regels op, analyseer eerst wat (minder) goed werkt en trek dan pas conclusies.
  • Ontwerp een hybride werkvloer die flexibel werken ondersteunt en vermijd vaste plaatsen.
  • Sla een brug tussen de medewerkers die thuis werken en de medewerkers op kantoor en investeer in technologieën die dit mogelijk maken.
  • Stimuleer teamleiders om duidelijke verwachtingen te stellen aan hun werknemers. Vandaag hanteren we de output management stijl : de manager maakt duidelijk wat het gewenste resultaat is en aan welke voorwaarden moet worden voldaan, maar nadien laat hij de medewerker vrij in hoe hij deze doelstellingen zal halen. Leiderschap is vandaag gebaseerd op vertrouwen en niet op controle. Het resultaat is wat telt – niet hoe of wanneer je gewerkt hebt om dat resultaat te behalen.

Graag breng ik dit thema onder de aandacht tijdens De Week van het Werkgeluk. Meer dan ooit moeten we samen zorg dragen voor ons human capital.

Ann De Bisschop

Ann De Bisschop Jana Germanus 37 2 scaled 1

Manifesto Week van het werkgeluk

Werkgeluk loont. In de eerste plaats voor jezelf. Want als je gelukkig bent, ben je gezonder, vitaler, vrolijker, socialer en succesvoller. Maar ook voor organisaties. Gelukkige medewerkers zijn meer betrokken, productiever, coöperatiever, creatiever en innovatiever. Ze zijn minder vaak ziek en hebben minder kans op een burn out.
Werkgeluk gaat over betekenisvol werk, goede relaties, ontwikkeling en plezier maken. En over het stoppen van overbodige regels, macht, ingewikkelde processen en procedures, ziekteverzuim, ongemotiveerde collega’s en slechte managers. Zonde om daar onze energie aan te verspillen.
Laten we met elkaar op het werk ruimte creëren voor plezier. waardering. positieve feedback, gave uitdagingen, vertrouwen, betekenisvolle resultaten en eigen verantwoordelijkheid. Laten we, als werknemers, werkgevers, ondernemers, organisaties en vooral als mensen, samenwerken om werkgeluk de normaalste zaak van de wereld te maken.
Als we allemaal ons steentje bijdragen en kleine stappen nemen, kunnen we echt veranderen. Doe jij mee?

www.weekvanhetwerkgeluk.be

Week van het Werkgeluk 2021b2

Ann De Bisschop was onze #ZigZagHR wijze in januari 2020 – Je kan het magazine hier nog nabestellen

ZigZagHR Magazine Januari BW DEF 1

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER